سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۳
جایزه «سروانتس» به «گاموندا» اعطا شد

«آنتونیو گاموندا»، شاعر اسپانیایی، جایزه ادبی «سروانتس» را در سالروز مرگ این نویسنده بزرگ تاریخ اسپانیا دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روزنامه «هرالد تریبیون»، «گاموندا» که اواخر ماه نوامبر سال گذشته به عنوان برنده جایزه «سروانتس»، معتبرترین جایزه ادبی جهان در زمینه ادبیات اسپانیایی، معرفی شده بود، دوشنبه 23 آوریل (3 اردیبهشت) طی مراسمی که در زادگاه «میگوئل دی سروانتس» برگزار می‌شد، مدال ویژه جایزه «سروانتس» را از دست «خوان کارلوس»، شاه اسپانیا، دریافت کرد.

 جایزه «سروانتس» علاوه بر این مدال مبلغ 120 هزار دلار جایزه نقدی را نیز دربر می‌گیرد. 

«گاموندا» در سخنانی که در مراسم دریافت این جایزه ایراد کرد ضمن اشاره به کودکی دشوار خود به عنوان کودکی یتیم و تنگدست، مرحله بعدی زندگی خود را که با خانه به دوشی‌های بسیار همراه بود با سرگذشت «سروانتس»، خالق «دن‌کیشوت» مقایسه کرد. 

«سروانتس»، نویسنده قرن 16 اسپانیا و بزرگترین ادیب تاریخ این کشور، ابتدا مدتی به عنوان سرباز به مناطق مختلف سفر کرد، مدتی در الجزایر زندانی شد و در بازگشت به اسپانیا در هیات مامور وصول مالیات تمام سال را به سفر در اسپانیا می‌پرداخت و تا 1606 که در «مادرید» مستقر شد زندگی «کولی»وار داشت.

 روز گذشته، 23 آوریل مصادف با 391‌مین سالگرد درگذشت این نویسنده اسپانیایی بود و جایزه «سروانتس» نیز به همین مناسبت در این روز به «گاموندا» اهدا شد. 

«گاموندا» که مي گويد "عشق به ادبیات را از پدرش به ارث برده"، از سال 1960 با انتشار اولین مجموعه از اشعارش در اسپانیا به شهرت رسید و امروزه به عنوان یکی از بهترین شاعران و نویسندگان اسپانیایی زبان حال حاضر به شمار می‌رود.

مجموعه آثار او علاوه بر اشعاری با موضوع‌های مختلف نظیر درد، خاطره، و تاریکی شامل ترجمه آثار برجسته ادبیات جهان به زبان اسپانیایی نیز می‌شود که از آن جمله می‌توان به ترجمه برخی آثار «ناظم حکمت»، نویسنده ترک، و «استفان مالارمه»، شاعر و منتقد فرانسوی، اشاره کرد. 

«گاموندا» که پیشتر نیز در اواخر دهه 1980 جایزه ملی «شعر اسپانیا» را به خاطر کتاب «اِداد» از آن خود کرده از 1980 ریاست موسسه «سیرا پامبلی» را که موسسه‌ای فعال در زمینه آموزش کارگران و کشاورزان است به عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها