دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
چهارمين گنجينه گويش‌شناسي فارس

چهارمین جلد از مجموعۀ گنجینه گویش‌شناسی فارس تاليف عبدالنّبی سلامی به تازگي از سوي فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چاپ رسيده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در دفتر حاضر كه چهارمین جلد از مجموعه گنجینه گویش‌شناسی فارس است، سه گروه گویش‌های ایرانی معرفي شده اند. 

به نقل از فرهنگستان زبان و ادب فارسي،‌ اين سه گروه عبارتند از: گویش‌های خویشاوند با گویش لُری ممسنی، گویش کوهمَره‌ای و گویش لارستانی.

عبدالنّبی سلامی، در این دفتر نیز، مانند سه دفتر پیشین، نُه گویش را بررسی كرده که عبارتند از؛ اسیری، اهلی، تَنگ‌کیشی، خنجی، زاخرویه‌ای، شورابی، قلاتی، کاریانی و گراشی يا زینل‌آبادی.
در گويش‌هاي گروه اول با عنوان کوهمُره‌ای، به گویش شوراب پرداخته شده‌ که پیوندی است بین گویش‌های گروه کوهمَره‌ای و گروه لارستانی. 

گروه دوم شامل دو گویش «تَنگ‌کیشی و زاخُرویه‌ای» مي‌شود. ساخت دستوری ‌اين گروه‌ها، مشابه ساخت دستوری زبان فارسی است اما از نظر واژگانی و آوایی به گویش‌های لُری(به‌ویژه لُری ممسنی، به‌عنوان زبان مادر) نزدیک‌ترند. 

گروه سوم، گویش‌هایی را در برمی‌گیرد که به لارستانی موسوم‌اند. 

گویش‌های لارستانی با تمام ویژگی‌های مشابه در ساخت دستوری، از نظر ساخت واژگانی و آوایی تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارند که بدون گردآوری نمایندگان هر گروه از گویش‌های این منطقۀ وسیع، نمی‌توان به ویژگی‌های تمامي گویش‌های لارستانی دست یافت. 

دفتر چهارم گنجینۀ گویش‌شناسی فارس، در 439 صفحه و به بهای 35000 ریال، از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و زیر نظر گروه گویش‌های ایرانی منتشر شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها