شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷
قدردانی از علی رواقی برای فعالیت‌های ارزنده پژوهشی

با حضور معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد از تلاش‌های دکتر علی رواقی، قرآن‌پژوه، شاهنامه‌پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مناسبت آماده سازی گنج واژه فرهنگنامه بزرگ زبان فارسی با 28 میلیون فیش پژوهشی قدردانی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این مراسم که از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد برگزار شد، سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، از این تقدیر به عنوان خیر و برکت در حوزه فرهنگ یاد و اظهار امیدواری کرد که نظیر این اتقاق مبارک در جامعه فرهنگی کشورمان همچنان استمرار یابد.
 
وی ضمن تجلیل از شخصیت علمی و پژوهشی علی رواقی، تصحیح «قرآن قدس» از مجموعه گنج نامه قرآنی آستان قدس رضوی را اقدامی ارزشمند و بدیع توصیف کرد.
 
در ادامه این مراسم علی رواقی با اشاره به مراحل تدوین کتاب «قرآن قدس» گفت: با توجه به اینکه در کشورمان فرهنگ مطلع به زبان فارسی در حوزه قرآنی وجود نداشت، تصحیح کتاب قرآن قدس ضروری بود و دانشجویان و علاقمندان می‌توانند از آن بهره کافی ببرند.
 
رواقی تاکید کرد: این کتاب با معرفی زبان فارسی در جامعه بین‌المللی کمک شایانی به بالندگی و رشد فرهنگ پربار کشورمان  می‌کند و ضروری است از گروه برجسته‌ای از اندیشمندان تاجیکی برای ویراستاری نهایی کتاب فرهنگ تاجیکی که در حال حاضر آماده شده است نیز دعوت شود.
 
در این مراسم بابک دربیکی، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی با اهداء لوح سپاس از سوی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش های ارزنده علی رواقی پژوهشگر حوزه زبان و ادب فارسی و قرآن تقدیر کرد.
 
همچنین در این نشست پرویزیان، مدیر عامل بانک سینا به عنوان حامی اقتصاد فرهنگ، کاظمی موسوی و ساکت از مرکز پژوهشی میراث مکتوب، فرشید اقبال، عضو هیات مدیره سازمان چاپ و انتشارات اقبال و تنی چند از فرهیختگان و فرزانگان کشورمان نیز حضور داشتند.
 
در متن لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به علی رواقی آمده است:
 
استاد فرهیخته
جناب آقای دکتر علی رواقی
 
پنجاه سال پژوهش  مستمر و تلاش  بی وقفه درگونه شناسی متون مختلف  زبان فارسی و نسخه های کهن قرآنی  در حوزه های مختلف جغرافیایی فارسی زبان ایران ،تاجیکستان ،ازبکستان وافغانستان  در قالب 28 میلیون فیش تحقیقی با نگاه گونه شناسانه، تنها با اتکال به خداوند واراده ای استوار،نشان از اهتمامی در خور ستایش وغیرقابل وصف  جنابعالی دارد.
 
روایتگری متون قرآنی متعلق به حوزه هاو مناطق جغرافیایی  مختلف  فارسی زبان  درادوار مختلف تاریخی از جمله نسخه گرانسنگ و پرارج قرآن قدس ازگنج خانه آستان قدس رضوی این میراث معنوی جهان اسلام و زبان پر قدر فارسی ،کاریست کارستان که به قول ایران شناس بزرگ فرانسوی پروفسورژیلبر لازار" تصحیح این متن با توجه به دشواری های فراوان آن ،ازمهم ترین کارهای انجام شده در حوزه زبان فارسی در سال های اخیر به شمار می آید." وبه حق از آن به عنوان"سندی که از نظر زبان شناسی اهمیتی بی مانند دارد" یادنموده است.
 
پژوهش های بی مانند جنابعالی در حوزه شاهنامه که به حق استادبزرگ مجتبی مینوی در مقدمه رستم وسهراب نگاشتند
 
تو آراستی روی این نوعروس/ سزد گر دهدمرترا پای بوس
 
 نشان از توجه آن استاد گرانمایه به این سند هویت و ماندگاری زبان فارسی دارد.
 
 نظریه ارزشمندآن چهره ماندگار در خصوص «گونه شناسی زبان فارسی  در دوره ها وحوزه های مختلف جغرافیایی ایران» که از سوی  کرسی نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، نشان ازدغدغه های بازیابی هویت ایرانی  اسلامی  وخوانشی درست از گونه‌های زبانی و فرهنگی زبان فارسی  در ادوار وحوزه های مختلف دارد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده بود و به اهتمام جنابعالی به محافل علمی وپژوهشی حوزه های فارسی زبان عرضه گردید.
 
اکنون که در آستانه هفتاد وسومین زاد روز آن استاد گرانقدر قرار داریم با اغتنام فرصت، ضمن آرزوی طول عمر با عزت و دوام توفیقات در انجام پژوهشهای گرانسنگ، این لوح سپاس به جنابعالی تقدیم می گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها