جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
کاروان کتابگردی در راسته کتابفروش‌ها / پیشنهاد فصلی شدن کتابگردی

چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری با استقبال از فراخوان عضو شورای اسلامی شهر تهران برای حضور در کتاب‌فروشی‌ها، همزمان با هفته کتاب، روز پنج‌شنبه در کتاب فروشی‌ها و انتشاراتی‌های سراسر کشور حضور یافتند و در کنار علاقه‌مندان به کتاب، این روز را جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) صبح پنج‌شنبه جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و اندیشه از فراخوان احمد مسجدجامعی برای حضور در کتاب‌فروشی‌ها استقبال کردند و با حضور در کتاب فروشی‌ها و انتشاراتی‌ها در میان جمع پرشور مردم و اهالی کتاب، با آنها گفت‌و‌گو کردند.

احمد مسجدجامعی که پس از طرح ابتکاری «تهرانگردی» این بار به منظور حمایت از ناشران و پدیدآورندگان کتاب و ایجاد اشتیاق به مطالعه با فراخوان حضور در کتابفروشی‌ها، طرح ابتکاری«کتابگردی» را کلید زده است ابتدا به راسته کتابفروش‌ها در انقلاب رفت و کتابگردی را با حضور در انتشارات سخن شروع کرد.

در انتشارات سخن، دکتر داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم با مسجدجامعی همراه شد و گروه کتابگردان به تدریج شکل گرفت.

مقصد بعدی فروشگاه ترنجستان انتشارات سروش بود جایی که دو تن از اعضای شورای شهر، خانم معصومه آباد و دکتر حافظی مستقر بودند. کتابگردان سپس با همراهی دکتر حافظی و دکتر داوری در راسته کتابفروشان در کتابفروشی های حکمت، روزبهان، توس، کیهان و فرهنگسرای سبز حاضر شدند و با برخی از اهالی کتاب و اعضای شورا که در این کتابفروشی‌ها مستقر بودند گفت‌وگو کردند.

مسجد جامعی و همراهان همچنین با برخی از فروشندگان سیار کتاب و دستفروشان خوش و بش و کتاب‌های آنها را تورق کردند.

کتابگردان سپس به کتابفروشی «کتاب مرجع» در میدان فلسطین رفتند و مورد استقبال حجت الاسلام و المسلمین طارمی قرار گرفتند و بعد از آن به راسته کتابفروش‌ها در خیابان کریخان رفتند و از انتشارات و فروشگاه خانه فرهنگ و هنر گویا شروع کردند جایی که تعداد زیادی از اهالی فرهنگ و هنر چون غلامحسین صارمی، داریوش اسدزاد، علی مرادخانی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، عبدالحسین مختاباد (هنرمند و عضو شورای اسلامی شهر تهران) اسرافیل شیرچی(استاد برجسته خوشنویسی) سید فرید قاسمی (تاریخ نگار مطبوعات) سهیل محمودی و بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری حضور داشتند.

در این مراسم از کتاب داستانی بوقلمون نوشته علی اکبر عبدالرشیدی، مجری سیما، رونمایی شد.

مسجدجامعی در این مراسم گفت: سرانه مطالعه در کشور ما با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و ضروری است حرکت‌هایی در این باره انجام شود.

جای جمعه بازار کتاب خالی
وی تاکید کرد: کاری که امروز انجام شد برای شروع اقدام نمادین خوبی بود و با تجربیاتی که در سال‌های گذشته داشتیم جای بسیاری مواردی مثل راه اندازی جمعه بازار کتاب خالی است.

کریم مجتهدی: کتاب آینده یک جامعه است

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مقصد بعدی کتابگردان بود که کریم مجتهدی، نویسنده؛ ناصر تکمیل همایون و دکتر مظاهری، از پژوهشگران کشور، در آنجا حضور داشتند.

در این بازدید، مجتهدی در پاسخ به درخواست احمد مسجدجامعی برای گفتن یک جمله درباره کتاب، بیان کرد: کتاب آینده یک جامعه است.

وی در ادامه تصریح کرد: آینده را می‌شود از کتاب‌های موجود خواند چرا که کتاب، آینده را نوید می‌دهد و اگر کتاب نباشد جامعه با خطر روبروست.

در ادامه نیز مظاهری در پاسخ به درخواست عضو شورا برای گفتن جمله‌ای درباره کتاب، گفت: کتاب مغز یک جامعه است و اگر کتاب وجود نداشته باشد جامعه همانند بدنی است که روح ندارد.



احمدرضا احمدی: کتاب را جدی بگیریم

مقصد بعدی احمد مسجدجامعی و کتابگردان، نشر چشمه بود. در این انتشارات احمد رضا احمدی، شاعر؛ بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینما و تئاتر؛ احمد پوری، نویسنده و مترجم؛ اسدالله امرایی، نویسنده و مترجم؛ حسن کیائیان، مدیرمسئول نشر چشمه و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند.

در این دیدار بهمن‌فرمان‌آرا با اشاره به فراخوان احمد مسجدجامعی گفت: در عرصه کتاب و کتابخوانی کار پسندیده‌ای انجام دادید و امروز وقتی در کتاب فروشی‌ها حضور داشتم از استقبال این جمعیت، بسیار لذت بردم.

در این بین عضو شورای شهر تهران از احمدی خواست تا جمله‌ای درباره کتاب بگوید که او گفت: کتاب را جدی بگیریم.

با پیوستن احمدرضا احمدی به کتابگردان، مسجدجامعی و همراهان پس از حضور در نشر رود به نشر ثالث رفتند. در نشر ثالث افرادی چون لیلی فرهاد‌پور و کیوان مهرگان از نویسندگان کشورمان حضور داشتند و طبق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود بسیاری از چهره‌های فرهنگی هنری تا غروب به کتابگردان در نشر ثالث بپیوندند.

افتتاح انتشارات اساطیر به مناسبت کتابگردی مسجد جامعی

کتابگردان پس از انتشارات ثالث به انتشارات اساطیر در خیابان کریم‌خان رفتند و با حضور اسرافیل شیرچی، استاد خوشنویسی؛ سید فرید قاسمی، تاریخ نگار مطبوعات؛ غلامحسین صائب، سهیل محمودی و آمنه بهرامی و مهمان ویژه دیگر این انتشارات را افتتاح کردند. در این کتاب‌فروشی گنجینه‌ای از کتاب‌های غنی و قدیمی از تاریخ و ادبیات کشور است که به مناسبت این روز و با حضور احمد مسجدجامعی و اهالی فرهنگ و هنر افتتاح شد.

بررسی مجدد طرح پیاده راه انقلاب

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از خیابان کریمخان به خیابان انقلاب و کتابفروشی‌های قدیمی این خیابان بازگشت و پس از بازدید از انتشارات خوارزمی، موسسه اطلاعات، انتشارات پیشگام، کتابفروشی چتر، انتشارات همایون و کتابفروشی جاوید، به انتشارات طهوری از قدیمی‌ترین ناشران راسته انقلاب رفت و با اشاره به قدمت این انتشارات، اذعان کرد: یکی از کسانی که تاریخ شفاهی نشر را نوشته و کتابفروشی وفادار به سبک و سیاق قدیمی کتابفروشی‌هاست، همین انتشارات طهوری است که کتاب‌های بسیار زیادی در عرصه تاریخ و تمدن و ادبیات دارد.

وی با اشاره به فراخوان حضور در کتابفروشی‌ها گفت: اینکه گفتیم اهالی فرهنگ و هنر به کتابفروشی‌ها بیایند، خواستیم حرمت‌ها را رعایت کنیم.

مسجدجامعی با تاکید بر نقش مهم خیابان انقلاب در تاریخ، فرهنگ و علم کشور، اظهار کرد: این خیابان به دلیل وجود دانشگاه‌های تهران، امیر کبیر، سوره و مراکز فرهنگی و هنری دیگر، نقطه مهمی در تهران محسوب می‌شود و به همین دلیل سال‌ها پیش پیشنهاد دادم خیابان انقلاب را مانند خیابان شانزلیزه پاریس سنگفرش و پیاده‌راه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: جدای از وجود این مراکز فرهنگی آموزشی و دانشگاهی، این خیابان خیلی پر خاطره است و راسته اصلی کتابفروشی‌ها محسوب می‌شود و نخستین کتابفروشی‌ها پس از خیابان ناصر خسرو و شاه‌آباد در اینجا دایر شدند؛ به همین دلیل راسته فرهنگی و آموزشی است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پیشنهاد می کنم از میدان فردوسی تا میدان انقلاب پیاده‌راه فرهنگ و هنر شود تا کتاب و فرهنگ و زندگی از این محل رونق گیرد و به پایگاه دائمی تولید فرهنگ تبدیل شود.

وی درباره کتاب و کتابخوانی گفت: کتاب حلقه پیوند خوبی بین انسان‌هاست و هرچقدر آن را گسترش دهیم، به جامعه کمک کرده‌ایم.

پیوند کتابخوانی و میراث فرهنگی در شهر کتاب

مسجدجامعی پس از حضور در انتشارات آگاه، خجسته و نمایشگاه کتاب کودک، به کتابکده کتاب نو رفت و با حسین پاینده دیدار کرد. پاینده با اشاره به اتفاق خوبی که در روز کتاب و کتابخوانی رخ داد، خاطرنشان کرد: ابتکار خوبی به خرج دادید و به کتابفروشی‌ها رونق خوبی بخشیدید؛ بی‌شک همه اهالی فرهنگ و هنر با فراخوان احمد مسجدجامعی به کتابفروشی‌ها آمده‌اند.

شهر کتاب مرکزی محل بعدی و محل دیدار مسجد جامعی و مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور بود که دقایقی را در کنار هم با اهالی کتاب و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی، به گفت و گو پرداختند.

دولت‌آبادی: در تمام عمرم پنج ساعت منتظر کسی نبوده‌ام اما به احترام شما منتظر ماندم

انتشارات فرهنگ معاصر، محلی بود که محمود دولت‌آبادی، نویسنده مشهور، و جمعی از ناشران و نویسندگان، منتظر حضور وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند.

دولت‌آبادی با تحسین حرکت نویی که در عرصه کتاب رخ داده است، گفت: دعوت به کتاب خوب است و انعکاس خوبی دارد و باید بابت این حرکت به مسجدجامعی تبریک گفت. قطعا اگر این کار توسط شخص شما انجام نمی‌شد چنین استقبالی رخ نمی‌داد.

این نویسنده با مزاح گفت: در تمام عمرم پنج ساعت منتظر کسی نماندم و چون مسجدجامعی بود منتظر ماندم تا تقدیر و تشکری ویژه از او داشته باشم.

شاید کتابگردی هرفصل برگزار شود

پاساژ ایران و دیدار با آقای ملک‌زاد، مقصد پایانی عضو شورای شهر تهران و کتابگردان بود. در این دیدار ملک‌زاد ضمن قدردانی از حضور مسجدجامعی و تبریک بابت روز کتابخوانی به ارائه گزارشی از فعالیت های خود پرداخت و تصریح کرد: حدود 12 هزار نشریه تک شماره و هزار و 250 عنوان سری کامل از نشریات را در این محل آرشیو کرده‌ایم؛ اما به دلیل گرانی کاغذ نمی‌توانیم این مجموعه را به چاپ برسانیم.

این ناشر ادامه داد: امیدواریم بتوانیم دانشنامه مطبوعات را نیز در آینده‌ای نزدیک به چاپ برسانیم.

در پایان روز پر شور کتاب و کتابخوانی، مسجدجامعی با اشاره به خواست اهالی فرهنگ و هنر درمورد مستمر شدن برنامه کتابگردی، افزود: با توجه به استقبال خوب مردم و اهالی فرهنگ و هنر از این طرح ، «کتابگردی فصلی» را بررسی می‌کنیم که امید است بتوانیم در هر فصل یک روز را به این طرح فراگیر اختصاص دهیم.

مسجدجامعی همچنین از همه اهالی فرهنگ و هنر و اندیشه به ویژه علمای محترمی که در قم به انتشارات انصاریان و مجتمع ناشران رفتند و همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همراهی با این طرح و حضور در انتشارات انصاریان قم تشکر کرد.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راستي ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۳۰
    چرا عكس هاتون رو از جاي ديگه برداشتين؟ ايبنا خودش عكاس نداشته كه با اين گروه همراه بشه؟ حالا كه فضايي براي ارسال نظر گذاشتين، سپاسگزار مي شم اگر جواب دهيد. من خواننده هميشگي سايتتان هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها