یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۲
معصومه آباد: موفقیت بانوان در نگارش ادبیات دفاع مقدس در فضایی برابر حاصل می‌شود / بهداروند: ادبیات دفاع مقدس متولی مشخص ندارد

معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران به همراه حجت‌الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند، ضمن بازدید از خبرگزاری کتاب ایران، در نشست «آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس» شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه آباد در این نشست با اشاره به گشوده شدن باب نوشتاری فرهنگ دفاع مقدس برای بانوان در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در گذشته تصور عمومی در نگارش ادبیات دفاع مقدس این بود که دفاع مقدس یک جنگ مردانه بوده که فارغ از نقش پررنگ زنان، تنها عده‌ای مرد در حال جنگیدن و دفاع کردن بودند.

آباد افزود: اما بعد از تأکیدات رهبر معظم انقلاب درباره نقش پررنگ زنان در دفاع مقدس، آن فضای صرفا مردانه تغییر کرد و فرصتی برای حضور زنان در ادبیات دفاع مقدس و خاطره‌نگاری ایجاد شد.

نویسنده کتاب «من زنده‌ام» با اشاره به فعالیت بخش خواهران شورای نویسندگان دفاع مقدس گفت: در حال حاضر بانوان بسیاری مستعد ورود به این عرصه هستند و اگر این فضای برابر بین زنان و مردان، در نگارش ادبیات دفاع مقدس ایجاد شود، با توجه به ظرفیت حسی و عاطفی که در زنان وجود دارد، می‌توانند در این عرصه بسیار موفق عمل کنند.

همچنین حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند در ادامه این نشست، درباره کمرنگ بودن حضور پرنگ زنان در ادبیات دفاع مقدس، اظهار کرد: البته در این حوزه بانوانی مثل خانم حسینی و خانم آباد با ارائه آثار بسیار ارزشمند، ظهور و بروز خوبی داشته‌اند، اما به هر حال می‌دانیم که بانوان بسیاری در این دوران بودند که نقش مهمی برعهده داشتند و هنوز زمینه بیان خاطراتشان فراهم نشده است.

این پژوهشگران حوزه دفاع مقدس ادامه داد: ما باید آنها را بیابیم و با دلایل منطقی آنها را به بیان خاطرات و حماسه‌آفرینی‌های این دوران ترغیب کنیم که این کار از طریق یک حرکت جمعی توسط این بانوان امکان‌پذیر است. البته باید اشاره کنم که این موضوع تنها مختص بانوان نیست و می‌توانم بگویم که تنها نزدیک به 10 درصد فرماندهان جنگ نیز به بیان خاطرات و حماسه‌های آن دوران پرداخته‌اند و باقی افراد مثل آقایان محسن رضایی و علی شمخانی همچنان مایل به بیان همه خاطرات خود نیستند.

بهداروند مهم‌ترین مشکل ادبیات دفاع مقدس را نبود متولی مشخص در این زمینه عنوان کرد و گفت: در تولید و ترویج فرهنگ دفاع مقدس در عرصه ادبیات، باید یک متولی خاص و قانونی زمام امور را به دست بگیرد و تا این اتفاق نیفتد، هیچ تغییر مثبتی در این عرصه رخ نخواهد داد.

گزارش این نشست منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها