یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در كتابخانه ملی/ تشكیل انجمن كتابداران دین ایران/ حضور دانشگاهیان تفلیس در كتابخانه ملی

مهمترین اخبار کتابخانه ملی به برگزاری مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس، برگزاری نشست تخصصی «كتابدار دین» و بازدید استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تفلیس از بخش‌های مختلف کتابخانه ملی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس، با حضور جمعی از رزمندگان، ایثارگران و فرماندهان سال‌های دفاع مقدس در سالن همایش كتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم دكتر صالحی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سالروز شكست حصر آبادان، با اشاره به جانفشانی‌ها و رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، گفت: خداوند را شاكریم كه عزت را به نظام و رهبری انقلاب و همه عزیزان و بزرگان داد كه نظام اسلامی را از توطئه دشمنان قسم خورده ایران اسلامی نجات دهند.

صالحی در ادامه سخنانش ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران دفاع مقدس افزود: عده ای از جان خود گذشتند و با دشمن در مرزها جنگیدند تا ما بمانیم و در امنیت و آرامش زندگی كنیم. امنیت امروز مرهون دلاوری‌ها و از جان گذشتگی‌های دیروز رزمندگان، شهدا و جانبازان است و بی انصافی و بی عدالتی است اگر هر روز به یاد این عزیزان نباشیم و شكرگزار فداكاری‌های آنان نباشیم.

رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی با ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و ایثارگران و ذكر این مورد كه رسالت و اهداف شهدا هر روز باید در ذهن ما مرور شود و چراغ راه ما باشد گفت: همه باید تلاش كنیم در گوشه ای از زندگی خود تصویری از دفاع مقدس داشته باشیم نه از باب تكرار كه از دید هویت بخشی، باید نمادی از شهدا داشته باشیم كه هر روز در ذهنیت و باور خود بدانیم كه امنیت و آرامش امروز مدیون از جان گذشتگی شهداست.

در ادامه مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس دكتر حبیب الله عظیمی، مشاور رئیس سازمان، هیئت علمی سازمان اسناد و كتابخانه ملی و جانباز 70% به ذكر خاطرات دفاع مقدس و رشادت‌ها و دلاوری‌های رزمندگان در سال‌های جنگ و همینطور گوشه ای از حماسه آفرینی‌های آنان در شكست حصر آبادان اشاره كرد و افزود: امروز امنیت و آرامش خود را مدیون خود شهدا هستیم و ان شاالله ادامه دهنده راه شهیدان هستیم.

در بخش دیگری از این مراسم سردار قربانی رزمنده سالهای دفاع مقدس، مشاور رئیس ستاد كل نیروهای مسلح و رئیس سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تبریك به مناسبت هفته دفاع مقدس گفت: از سالیان گذشته كشورهای استعمارگر به دنبال تجزیه كردن ایران بزرگ بوده اند و بر پایه اسناد و مدارك موجود بیش از 440 جنگ در سرزمین ایران به وقوع پیوسته است.

ش در پایان این مراسم لوح سپاسی توسط دكتر صالحی به سردار قربانی به رسم یادبود و پاسداشت‌ رشادت‌های رزمندگان اسلام در جبه‌های جنگ، اهداء شد.
متن کامل این خبر را (اینجــــــا) بخوانید.
 
تشكیل انجمن كتابداران دین ایران (اكدا) كلید خورد
همچنین در نشست تخصصی «كتابدار دین» كه امروز در اندیشگاه كتابخانه ملی برگزار شد، بر اهمیت و تشكیل انجمن كتابداران دین ایران (اكدا) تأكید شد.

در این نشست ابتدا دكتر خانی پور، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و كتابخانه ملی بیان داشت: نقش كتابداران در توسعه مباحث دینی و تدقیق در شعبه‌های دین پژوهی نقشی پراهمیت و بی بدیل است؛ ما در این حیطه مهم درچند بخش می توانیم مباحث را در نظر بگیریم كه می توان آن را به مباحثی نظیر پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های كاربردی، بومی سازی، سواد اطلاعاتی، ارتباطات بین المللی، مجموعه سازی و بحث اطلاع رسانی تقسیم كرد.

دكتر خانی پور با توضیح هر كدام از مباحث یاد شده، تصریح كرد: پتانسیل موجود در كشور ما بین افراد و اندیشمندان، بسیار زیاد است ولی مشكل این است كه تاكنون در عرصه تخصص گرایی، نگاه سیستمی نداشته و هدف مشخصی را دنبال نكرده ایم. همین نگاه باعث شده است كه در زمینه مسائل مهمی مثل كتابداری دین، خیلی جدی كار نكنیم.

خانی پور در این زمینه از انجمن ATLA به عنوان الگو یاد كرد و در تشریح فعالیت‌های این انجمن بیان کرد: این انجمن در واقع مخفف «انجمن كتابداران دین در آمریكا» است كه حدود هفتاد سال قدمت دارد و ما می توانیم با الگوگیری از این انجمن، نسبت به تشكیل انجمن كتابداری دین در كشور اقدام كنیم.     

در ادامه این نشست دكتر رزم آراء به عنوان سخنران دیگر بحث گفت: انجمن كتابدار دین آمریكا 68 سال قبل با هدف تخصص گرایی در حیطه پژوهش‌های مرتبط تشكیل شد و پیش از آن دانشگاه‌های الهیات در این زمینه مرجع بودند. در آمریكا به صورت میان رشته ای كتابداری را به دین پیوند زدند و حوزه ای جدید به وجود آوردند. این كار باعث درخشش حوزه نظری دین می شود.
متن کامل این خبر را (اینجــا) بخوانید.
 
استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تفلیس در كتابخانه ملی
هیئتی 15 نفره متشكل از استادان و دانشجویان گرجی دانشگاه‌های تفلیس از بخش‌های مختلف كتابخانه ملی از جمله تالار‌های اسلام شناسی و ایران شناسی، كتابخانه كودك و نابینایان، تالار منابع غیر كتابی و تالار نسخ خطی دیدن کردند كه با توضیحات مدیر بخش ایران شناسی و اسلام شناسی در سالن اجتماعات این تالار همراه بود.

 در این بازدید 2 ساعته بازدیدكنندگان سوالاتی درباره به روز شدن امكانات كتابخانه مطرح كردند و با منابع و زمینه‌های مختلف فعالیت‌های كتابخانه ملی آشنا شدند که از نكات قابل ذكر این بازدید می توان به توجه بازدیدكنندگان به كتاب‌های روسی تالار‌ها اشاره كرد.

لازم به توضیح است در حاشیه این بازدید خبرنگار رادیو كتاب مستقر در كتابخانه ملی مصاحبه ای را با چند تن از استادان این هیئت گرجستانی ترتیب داد. در پایان این بازدید نسخه ای از كتاب حماسه ملی گرجستان از سوی رئیس انجمن كتابخانه‌های گرجستان به كتابخانه ملی ایران اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها