شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
شعرهایی امینی برای «آجی‌چای» سبلان با آب تلخ و شور/ انتشار گزینه سروده‌هاي شاعر آذری

«آجی‌چای» مجموعه شعر آذری مفتون امینی به زودي منتشر مي‌شود. وي در اين باره گفت: نام این کتاب اسم رودی است که از سبلان سرچشمه گرفته و آبی تلخ و شور دارد و در واقع رودخانه گمنامی در آذربایجان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) یدالله مفتون امینی گفت: مجموعه شعرهای آذری‌ام با نام «آجی‌چای» به معنای چای تلخ منتشر می‌شود. همچنین گزینه اشعارم به زودی از سوی انتشارات مروارید همین روزها به چاپ خواهد رسید.

این شاعر افزود: «آجی‌چای» نام رودی است که در آذربایجان از سبلان سرچشمه می‌گیرد و به سمت اهر و شمال تبریز می‌رود، در جایی به نام سلدوز می‌پیچد و از آن‌جا به دریاچه ارومیه می‌ریزد. آب این رودخانه تلخ و شور است و از رودهای باریک و گمنام آذربایجان محسوب می‌شود. در این مجموعه سعی کرده‌ام یادی از این رود کنم و آن را در اذهان خوانندگان زنده نگه‌دارم.

شاعر «اکنون‌های دور» توضیح داد: قبلاً این کتاب را به ناشری سپردم که ورشکست شد و در حال حاضر نیز در دست دوستی است که به او اعتماد دارم. او قول داده این کتاب را هر چه زودتر به ناشری بسپارد تا مراحل انتشارش را پشت سربگذارد و چاپ شود.

وی اضافه کرد: به زودی انتشارات مروارید نیز گزینه اشعار مرا روانه بازار کتاب خواهد کرد. نشر ثالث دو کتاب دیگرم را با نام‌های «سپیدخوانی روز» و «طلایی/خاکستری/رگبار» منتشر کرده اما هنوز وارد چرخه توزیع نشده‌اند. ناشر می‌گفت که در حال حاضر فصل خرید کتاب نیست و اگر بخواهم این دو کتاب را توزیع کنم، فروش خوبی نخواهد داشت. به گمانم با فرارسیدن پاییز این دو کتاب نیز به ویترین کتابفروشی‌ها راه یابد.

امینی یادآور شد: کتاب «سپیدخوانی روز» سال 1378 برای نخستین بار به چاپ رسید و اكنون به چاپ دوم رسیده است. این کتاب مجموعه شعرهای سپید است.

یداالله مفتون امینی متخلص به (مفتون)  21 خرداد 1305 در شهرستان شاهین دژ دهستان هولاسو که در کناره زرینه رود و میان آذربایجان و کردستان قرار دارد، به دنیا آمد.

«دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشقی کروان»، «نهنگ یا موج» (گزیده کولاک و انارستان»، «فصل پنهان» گزیده اشعار، « سپیدخوانی روز»، «عصرانه در باغ رصدخانه»، «من و خزان و تو» «شب هزار و دو» (شامل بخشی از اشعار به زبان به ترکی آذری) از آثار اوست. «سرمه‌فام و خط نستعلیق» و «اکنون های دور» از آخرین دفترهای شعر وی هستند. امینی قبل از انقلاب شاعری غزل سرا بود که در سال‌های اخیر به سرودن شعر بی وزن روی آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها