یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
نگاهی جدید به «روابط عمومی اسلامی» به قلم مهدی باقریان

کتاب «روابط عمومی اسلامی»، جدیدترین نوشته مهدی باقریان به زودی توسط انتشارات «کارگزار روابط عمومی» منتشر می‌شود. در این اثر برای نخستین بار 21 مقاله تخصصی در حوزه روابط عمومی اسلامی در قالب کتاب جمع آوری و عرضه شده است.

باقریان، نویسنده کتاب با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب دربردارنده مقالات ارائه شده در نخستين کنگره جهاني کارگزاران مسلمان روابط عمومي است.

وی افزود: نخستین فصل کتاب، شامل مقاله های مختلفی با موضوعات «روابط عمومي اسلامي»، «مطالعه اي در سيره  تبليغي پيامبر اکرم(ص)»، «قرآن کريم و روابط عمومي»، «مقدمه اي بر وظايف روابط  عمومي اسلامي از منظر قرآن  كريم»،«روابط عمومي اسلامي در روش و سيره پيامبراسلام (ص)»، «ارزش‏ هاي بنيادي روابط عمومي در كلام امام        علي (ع)»،«اخلاق و مسووليت پذيري در روزنامه نگاري»، «روابط عمومي اسلامي، جامعه و اخلاق حرفه اي»،«اخلاق حرفه اي خبر در اسلام»، «روابط  عمومي اسلامي و جنگ نرم»،«نقش روابطعمومي در ترويج بانكداري اسلامي»،«روابط عمومي اسلامي، رسانه اجتماعي و بازاريابي» و «نقش روابط عمومي در ترويج محصولات اسلامي در سطح جهان» است که توسط استادان حوزه روابط عمومی همچون دکتر اميدعلی مسعودی،   دکتر احمد يحيايي ایله ای، محمد صديقي، دکتر سيدحسين شرف الدین و  دکتر پيمان جبلی ارائه شده اند.

وی با اشاره به دومین فصل این کتاب اظهار کرد: در این فصل نیز وقايع نگاري نخستين کنگره جهاني کارگزاران مسلمان روابط عمومي و مروري بر شکل گيري انجمن جهاني کارگزاران مسلمان روابط عمومي به همراه گزارش کامل برگزاري دومين کنگره جهاني کارگزاران مسلمان روابط عمومی درج شده است.

باقریان تاکید کرد: در این مقالات، الگوي تعالي جوي روابط عمومي در اسلام، مديريت روابط عمومي بر اساس هنجارهاي ديني، مباني روان شناختي رابطه ها در بستر فرهنگ و ارزش هاي ديني، اخلاق حرفه اي اسلامي و روابط  عمومي، روابط عمومي اسلامي و ارتباطات در جهان متغير رسانه ها، روابط عمومي اسلامي و جهاني سازي، ارتباطات الکترونيک، وظايف روابط عمومي اسلامي در روش و سيره ائمه اطهار و ارزش هاي بنيادي روابط عمومي در کلام بزرگان دين اسلام و ساير محورهاي مورد نظر، به شيوايي و در قالب معرفي الگوهاي کاربردي تبيين و تشريح شده است.

وی با بیان این‌که اسلام دين ارتباطات است، یادآور شد: ارتباط با خداوند متعال، اولين، آخرين و مهم‌ترين ارتباط است. آغاز زندگي با او است و پايان زندگي نيز با اوست و ما آدميان، در چرخه اين ارتباط جايگاه و موقعيت خود را مي‌يابيم و تکامل خود را در اين راه طي مي کنيم و به دست مي‌آوريم. 

جهان و ارتباطات
به گفته باقریان،جهان نيز يک سازمان بزرگ است که عنصر اصلي و هسته مرکزي ارتباطات آن، انسان است. ارتباط با خداوند متعال، ارتباط با خود، ارتباط با انسانها و بالاخره ارتباط با طبيعت تنها بخشي از ارتباطاتي است که حلقه هاي ديگر آن در دنياي بعد از مرگ تکميل مي شود،در اين جهان بزرگ که همچون يک سازمان بزرگ فرا جهاني است، پيامبران خداوند متعال نه تنها پيام آوران وحي خداوندي هستند، بلکه در حقيقت سازندگان و مديران جوامع انساني هم بوده‌اند.

وی با بیان این‌که طرح مفهوم روابط عمومي اسلامي به معناي ايجاد تمايز ميان «روابط عمومي اسلامي» و «روابط عمومي غير اسلامي» نیست، ادامه داد: اين مرزبندي اساساً غلط و به دور از منطق است، آنچه که در اين زمينه مطرح است، ديدگاه اسلام در زمينه روابط عمومي است که به دليل انتساب آن به اسلام به «روابط عمومي اسلامي» شناخته مي شود و به هر حال ديدگاه ديني الهي با ديدگاه غير ديني زميني و مادي تفاوت هايي دارد و ما در تلاش هستيم که زمينه هاي مشترک ميان روابط عمومي اسلامي و «روابط عمومي انساني» را کشف و برای تعالي روابط عمومي در سطح ملي، منطقه اي و جهاني حرکت کنيم.

به گفته باقریان این کتاب با شمارگان یک هزار نسخه به زودی توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها