دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
طرح ابتکاری «یک دقیقه مطالعه»/ برگزاری نمایشگاه کتاب، تجهیز و احداث کتابخانه در نقاط مختلف کشور

جدیدترین اخبار کتابخانه‌های عمومی به اجرای طرح «یک دقیقه مطالعه» در شهر قاضی و برگزاری نمایشگاه و افتتاح کتابخانه‌های عمومی در نقاط مختلف کشور اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) برخی از آخرین اخبار کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر ارائه می‌شود.

طرح ابتکاری «یک دقیقه مطالعه» در کتابخانه عمومی شهر قاضی 
زکیه آذرمهر، مسئول کتابخانه عمومی جواد الائمه شهر قاضی در استان خراسان شمالی از اجرای طرح ابتکاری «یک دقیقه مطالعه» در‌این کتابخانه خبر داد و گفت: با توجه به نقش کتاب در زندگی افراد و تاثیر گذاری آن در فرهنگ سازی، کتابخانه عمومی جواد الائمه شهر قاضی طرح «یک دقیقه مطالعه» را برای ترغیب افراد به خواندن کتاب‌های مفید در کتابخانه اجرا کرده است.

آذرمهر در خصوص‌این طرح گفت: هدف از اجرای‌این طرح، شناسایی کتاب ها و توصیه آن به مخاطبان است؛ به‌این صورت که خلاصه‌ای از کتاب‌های موجود را داخل پاکت‌های نصب شده به دیوار قرار داده تا مخاطبان پس از خواندن آن با توجه به علایق خود، انگیزه‌ای بیشتری برای فهمیدن و مطالعه کل کتاب پیدا کنند.

وی  افزود: با توجه به افزوده شدن حجم کتاب‌های منتشر شده، فرصت خواندن همه کتاب ها وجود ندارد و ممکن است مخاطبان بخواهند با خواندن خلاصه‌ای از کتاب، اقدام به انتخاب و مطالعه کامل آن کتاب کنند، لذا خلاصه‌ای از کتاب ها با استفاده از نکات کاربردی تهیه و در اختیار مراجعه کنندگان قرار گرفته تا اعضاء کتابخانه در انتخاب کتاب آگاهانه اقدام نمایند.

مسئول کتابخانه جواد الائمه شهر قاضی در پایان یادآور شد: انجام‌این طرح باعث افزایش امانت کتاب، تعداد اعضاء و همچنین تداوم مطالعه مراجعه کنندگان‌این کتابخانه شده است.
 
برگزاری نمایشگاه کتاب در کتابخانه شهرستان امیدیه
امین اسلامی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان امیدیه گفت: در‌این نمایشگاه بالغ بر 3000 نسخه کتاب در موضوعات مختلف قرآنی، مذهبی، روانشناسی، کلیات و فلسفه، کودک و ادبیات برای بازدید در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: خرید کتاب‌های نمایشگاه با 30 تا 40 درصد تخفیف انجام می شود که البته‌این درصد برای اعضای فعال کتابخانه تا 50 درصد اعمال می شود. همچنین درخلال برگزاری نمایشگاه بروشورهایی در خصوص معرفی شبکه کتابخوانان حرفه‌ای در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

اسلامی تاکید کرد: در‌این نمایشگاه که همه ساله در کتابخانه مشارکتی قدس و با همکاری اداره کتابخانه‌های عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برگزار می شود، نویسندگان بومی شهرستان با ارائه آثار خود به‌این نمایشگاه و حضور همه روزه پاسخگوی سوالات علاقمندان به‌این آثار می باشند.
 
احداث کتابخانه شهر مهاباد اردستان 
مراسم کلنگ زنی احداث کتابخانه شهر مهاباد اردستان با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، دکتر احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مسئولان‌این شهرستان برگزار شد.

مدیر کل کتابخانه‌های استان اصفهان در‌این مراسم با اشاره به‌اینکه کتابخانه شهر مهاباد تاکنون استیجاری بوده، اظهار داشت:‌این کتابخانه قرار است در زمینی به مساحت 300 مترمربع و در دو طبقه با زیربنای 500 مترمربع ساخته شود. با پیگیری‌هایی که شهردار مهاباد با تعدادی از خیرین داشته اند، قرار شده که در کنار‌این کتابخانه، سالن اجتماعات شهر نیز با کمک خیرین‌ایجاد شود.
غلامرضا یاوری همچنین بیان کرد: به زودی کتابخانه‌ای را در شهر دهاقان و همچنین در شهرستان کاشان که توسط خیرین آماده شده، افتتاح و بهره برداری خواهیم کرد.
 
تجهیز کتابخانه‌های زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد 
زینب قربانی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد با اعلام آمادگی لازم از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی‌این استان برای توسعه و تجهیز کتابخانه، از توسعه و تجهیز شدن تمامی زندان‌های استان با مشارکت سازمان زندان ها در سال جاری خبر داد.

 وی در دیدار با مسئولان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی کهگیلویه و بویراحمد ارتقای سطح فرهنگ کتاب و کتابخوانی در زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی را مهمترین هدف از توسعه و تجهیز کتابخانه‌های زندان‌های‌این استان عنهوان کرد و گفت: سه کتابخانه مشارکتی با سازمان زندان ها و اقدامات تامینی‌این استان وجود دارد که برنامه‌هایی برای تجهیز سیستم‌های نرم افزاری آنها نیز در حال طراحی است.

رئیس کانون اصلاح و تربیت سازمان زندان ها و اقدامات تامینی کهگیلویه و بویراحمد نیز در‌این دیدار، از فعالیت یک باب کتابخانه اصلی و سه کتابخانه کوچک در هر واحد آسایشگاهی‌این کانون خبر داد و گفت: در‌این کتابخانه ها تلاش شده که عناوین مختلف و مورد علاقه زندانیان تهیه و در اختیار آنها قرار گیرد.
 
لرستان در انتظار افتتاح 4 باب کتابخانه 
سید سعید شاهرخی معاون سیاسی و امنیتی استاندار لرستان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی‌این استان گفت: امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح کتابخانه مرکزی خرم آباد، کتابخانه درجه یک الیگودرز، کتابخانه استاد‌ایتی و کتابخانه درجه یک بروجرد در استان باشیم. 

شاهرخی در ادامه افزود: به منظور افزایش سرانه مطالعه و سرانه فضا در استان، همه دستگاه‌های اجرایی و اعضای حاضر در جلسه، طرح‌هایی را به انجمن ارائه نمایند تا در جلسات آتی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید اعضاء به اجرا درآیند.

امیر فرزامی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان نیز در‌این جلسه با تشکر از فرمانداران شهرستانهای استان که در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نهایت همکاری را با اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان داشته اند، گزارش مفصلی را در خصوص وضعیت کتابخوانی، سرانه مطالعه، وضعیت پروژه‌های کتابخانه‌ای استان و نیم درصد شهرداری ارائه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها