پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۶
بررسی میزان مطالعه کتاب «دا» در تهران/ ریخت‌شناسی خاطرات آزادگان

نخستین شماره نشریه علمی ‌ـ ‌پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی با هفت مقاله در حوزه‌های مختلف ادبیات انقلاب اسلامی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد. «میزان مطالعه کتاب دا در تهران» و «ریخت‌شناسی خاطرات آزادگان» از مقالات نخستین شماره‌اند. این نشریه علمی ـ ‌پژوهشی ، به همت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نخستین شماره نشریه علمی ‌ـ ‌پژوهشی ادبیات انقلاب اسلامی (ویژه‌نامه‌نامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی) منتشر شد. نشریه انقلاب اسلامی در نخستین شماره خود هفت مقاله در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه‌های ادبیات انقلاب اسلامی از سوی استادان و دانشجویان این رشته منتشر کرده است. 

«میزان مطالعه کتاب دا در تهران» اثر محمدرضا جوادی یگانه، سیدمحمدعلی صحفی و طاهره خیرخواه از مقالات این شماره از نشریه است. مؤلفان در این مقاله با استفاده از روش نمونه‌گیری به بررسی میزان مطالعه کتاب «دا» در شهر تهران پرداخته‌اند. در این مطالعه بیش از سه هزار نفر مورد پرسش قرار گرفته‌اند. براساس آمار احصا شده، بیش از هشت درصد مردم تهران و حدود دو میلیون نفر از مردم کل کشور این اثر را خوانده‌اند.

دیگر مقاله مندرج در این شماره از نشریه انقلاب اسلامی به بررسی «ریخت‌شناسی خاطرات آزادگان» اختصاص دارد که توسط محمدرضا ایروانی و ناصر نیکوبخت نوشته شده است. مؤلفان در این مقاله به بررسی شخصیت‌پردازی در این دسته از خاطرات و میزان توفیق نویسندگانشان پرداخته‌اند.

«داستان سیاسی و داستان انقلاب در ایران» نوشته محمد حنیف و طاهره رضایی از جمله مقالات مندرج در این شماره است. نویسندگان در آغاز این مقاله به بررسی تاریخچه ادبیات سیاسی در جهان، روند این نوع ادبیات در ایران و جهان، فراز و فرودهای آثار نوشته شده در این حوزه و در نهایت به سیر ادبیات سیاسی در ایران پرداخته‌اند. مؤلفان بر این باور‌ند که داستان سیاسی به عنوان گونه‌ای از انواع داستان در ایران، با انقلاب پیوند محکمی خورده است. 

«تأثیر بیدل بر شعر انقلاب اسلامی» اثر سیدمهدی طباطبایی، «شاعران انقلاب اسلامی و نقد فرهنگ غربی» نوشته محمدرضا روزبه، «غزل نوکلاسیک و لایه‌های ایدئولوژیک سبک در آن» نوشته حسن دلبری و دیگران، «بررسی و تحلیل نوستالژی در مجموعه اشعار قیصر امین‌پور» اثر بهادر باقری و فاطمه توکلی و «انقلاب در شعر طاهره صفارزاده» نوشته عصمت زارعی از دیگر عناوین مندرج در این شماره از نشریه انقلاب اسلامی است. سرمقاله این شماره از مجله ادبیات انقلاب اسلامی، با عنوان «گام نخست» نیز به قلم غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نوشته شده است. 

نشریه ادبیات انقلاب اسلامی که دارای درجه علمی ـ ‌پژوهشی است، به همت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، به‌منظور گسترش مباحث علمی و دانشگاهی در حوزه مطالعات ادبیات انقلاب اسلامی، منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها