دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
حسینعلی نوذری درباره «چرا تاریخ فرهنگی؟» سخن می‌گوید

«چرا تاریخ فرهنگی؟» عنوان سخنرانی حسینعلی نوذری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است که سه‌شنبه (28 مردادماه) در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی در نظر دارد، سلسله نشست‌ها و جلسه‌های ماهانه‌ای را با موضوع مبانی تاریخ فرهنگی و مصادیق آن طی ماه‌های آینده برگزار کند که نخستین جلسه آن با موضوع «چرا تاریخ فرهنگی؟» با سخنرانی دکتر حسینعلی نوذری، سه‌شنبه 28 مردادماه ساعت 17 در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد. 

این پژوهشکده که در مرحله اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، با سه گروه تخصصی: تاریخ فرهنگی، فلسفه و فرهنگ و معماری و فرهنگ، فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده است. 

حسینعلی نوذری، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و نظریه‌پرداز حوزه علوم سیاسی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره جزئیات این سخنرانی با عنوان «چرا تاریخ فرهنگی؟» که قرار است در نشست و جلسه‌های ماهانه‌ای با موضوع مبانی تاریخ فرهنگی و مصادیق آن طی ماه‌های آینده ادامه یابد گفت: در این سخنرانی به پیشینه تاریخ فرهنگی می‌پردازم و سعی بر آن است که با واکاوی در تاریخ پیدایش آن دریابیم که اساسا تاریخ فرهنگی یک پدیده قرن بیستمی است یا سابقه بیشتری دارد و اصولا آیا قبل از قرن بیستم در زیر مجموعه تاریخ، تقسیم‌بندی به عنوان تاریخ فرهنگی وجود داشته است؟ 

وی در ادامه افزود: در ادامه بحث، تاریخ فرهنگی را در دو دسته‌بندی تاریخ فرهنگی جدید و قدیم بررسی می‌کنم و در کنکاش تاریخ فرهنگی قدیم آراء نویسندگان قرن 18 و 19 آلمان مانند یوهان هوینزینگا؛ نویسنده کتاب «پاییز قرون وسطی» را مدنظر قرار خواهم داد. همچنین در تاریخ فرهنگی جدید سراغ چهره‌های مطرح چند تن از نویسندگان تاثیرگذار در گسترش تاریخ فرهنگی می‌روم. 

استاد دانشگاه علوم سیاسی دانشگاه تهران با تاکید بر چیستی تاریخ فرهنگی اظهار کرد: در پایان معنای تاریخ فرهنگی را مورد واکاوی قرار می‌دهم و چیستی آن را دنبال می‌کنم زیرا نخست باید معنای تاریخ فرهنگی تفهیم شود و بعد سراغ ضرورت تاریخ فرهنگی برویم. 

ضرورت تاریخ فرهنگی، تاریخ فرهنگی و تاریخ‌نگاریِ معاصر ایران، ماهیت تاریخ فرهنگی: پارادایم، رویکرد و یا دیسیپلین؟ و نسبت تاریخ فرهنگی با مکاتب مدرن و پست مدرن مهم‌ترین محورهای سخنرانی نوذری در این نشست است. 

همچنین جزوه‌ای در معرفی تاریخ فرهنگی و نسبت آن با تاریخ اجتماعی و مطالعات فرهنگی و بهره‌گیری آن از نظریه‌های رایج، در اختیار علاقه‌مندان و حاضران قرار خواهد گرفت. محتوای جلسه‌ها به انضمام ترجمه چند مقاله مرتبط با موضوع نشست در قالب کتابچه‌هایی تخصصی منتشر خواهد شد. 

«چرا تاریخ فرهنگی؟» از سوی گروه تاریخ فرهنگی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت واقع در میدان انقلاب، خیابان شانزده آذر، کوچه ادوارد براون، کانون فرهنگ و ادب اندیشه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها