چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
بررسي «غذا در نهج البلاغه» براي نخستين بار

«غذا در نهج البلاغه» به قلم مصطفی بیان منتشر شد. نویسنده در این کتاب با بهره‌گیری از فرمایش‌های امیرالمومنین امام علی‌بن ابی‌طالب در «نهج البلاغه» و همچنین تعدادی از احادیث حضرت، پژوهشی درباره خوراک و غذا انجام داده است.

مصطفی بیان، نویسنده کتاب «غذا در نهج‌البلاغه» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: درباره کتاب شریف «نهج‌البلاغه» پژوهش‌های بسیاری منتشر شده است، اما تاکنون کسی درباره دستورات و پیشنهادهای غذایی و خوراکی حضرت در این کتاب کار نکرده بود. بر این اساس من که پیشتر کتاب «غذا در قرآن» را نیز کار کرده بودم تصمیم گرفتم با کار روی «نهج‌البلاغه» پژوهش قبلی را کامل کنم. 

وی درباره روند پژوهش خود گفت: ابتدا ترجمه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی، محمد دشتی و حجت‌الاسلام حسین انصاریان را به طور کامل مطالعه کردم و مواردی را که حضرت امیر به طور مستقیم یا غیرمستقیم به مساله غذا و خوراک اشاره کرده بودند، یادداشت کردم. 

این محقق همچنین اظهار کرد: در ادامه کار نیز به سراغ احادیثی که از حضرت امام علی (ع) درباره خوراک و غذا به ما رسیده است، رفتم و در نهایت با استفاده از منابع تخصصی پزشکی و غذایی به تحلیل کلام حضرت پرداختم. در تمام مدت این پژوهش دکتر علیرضا بیان ــ که در حوزه داروسازی تخصص دارد ــ کار مرا از منظر پزشکی تحت نظر داشت. 

بیان همچنین درباره میزان سندیت احادیث مورد استفاده‌اش در این کتاب گفت: تمام تلاش من این بود که در راستای این پژوهش از منابع معتبر حدیث شیعه چون «اصول کافی» استفاده کنم. همچنین در طول مدت این پژوهش دو کارشناس مذهبی نیز من را همراهی می‌کردند و احادیثی که استفاده کردم مورد تایید آنان بود. 

«غذا در نهج‌البلاغه» را انتشارات آهنگ قلم در شهر مشهد با شمارگان هزار نسخه در 225 صفحه به بهای 14 هزار تومان منتشر کرده است. 

مصطفی بیان کارشناس علوم و صنایع غذایی و همچنین روزنامه‌نگار و داستان‌نویس است. «غذا در قرآن» نام دیگر پژوهش ‌ منتشرشده او در حوزه خوراک و غذاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها