یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
نسخه اصلاح‌شده آیین‌نامه صدور پروانه نشر، فردا به کمیته راهبردی دفتر توسعه می‌رود

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 27 مردادماه نسخه اصلاح‌شده آیین‌نامه صدور پروانه نشر به منظور بررسی‌های تکمیلی و نهایی به کمیته راهبردی این دفتر می‌رود.

«علی شجاعی صائین» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این باره اظهار کرد: بررسی‌های دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بازبینی و اصلاح آیین‌نامه صدور پروانه نشر، تقریباً به پایان رسیده است؛ و فردا (27مرداد) نسخه اصلاح‌شده این آیین‌نامه برای بررسی‌های تکمیلی و نهایی به کمیته راهبردی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد ارائه خواهد شد.

وی با بیان این‌که کمیته راهبردی این دفتر متشکل از برخی ناشران فعال، کارشناسان حوزه کتاب و مدیران فرهنگی است، ادامه داد: اگر این نسخه اصلاح‌شده در کمیته مذکور تأیید شود، در نهایت آن را در اختیار تشکل‌های نشر و تعدادی از کارشناسان قرار می‌دهیم تا نظرات آنها را نیز احصاء کنیم. سپس نسخه نهایی را به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ارائه خواهیم کرد تا در صورت تأیید، ابلاغ شود. در این صورت، این نسخه اصلاح شده مبنای عمل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد برای صدور و تمدید پروانه نشر قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «رویکرد دفتر در فرایند بازبینی آیین‌نامه صدور پروانه نشر، چه بوده است؟» گفت: در این بازبینی‌ها می‌کوشیم زمینه حرفه‌ای‌تر شدن نشر در حوزه صدور و تمدید پروانه فراهم‌ شود. همچنین در تلاشیم زمینه حضور تشکل‌های نشر را در این فرایند فراهم کنیم.

شجاعی صائین ادامه داد: در راستای بازبینی‌های صورت‌گرفته کوشیدیم در حوزه تمدید پروانه نشر، به فعالیت‌های تألیفی و حضور بین‌الملل نشر کشور توجه ویژه شود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم این آیین‌نامه تا پایان سال جاری به مرحله عملیاتی و اجرا برسد، گفت: همچنین در این بازبینی‌ها محدوده زمانی اعتبار پروانه نشر را ارتقا داده‌ایم.

وی با اشاره به آیین‌نامه ممیزی و صدور مجوز چاپ کتاب، گفت: دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نیز بررسی‌های خود را انجام داده است؛ همان فرایندی که برای بررسی آیین‌نامه صدور پروانه نشر در بالا ذکر کردم، در این حوزه نیز طی خواهد شد. البته با این تفاوت که در این حوزه، ما ملزم هستیم پس از اتمام بررسی‌ها، نسخه نهایی را به هیأت نظارت بر نشر کتاب ارایه کنیم و در صورت تأیید، آن را در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها