یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
بررسی کتاب «تراژدی ناسیونالیسم ناکام» در سازمان آرشیو ملی

کتاب «تراژدی ناسیونالیسم ناکام» تالیف مجید شریفی، استاد روابط بین‌الملل و سیاست مقایسه‌ای در دانشگاه واشنگتن شرقی از سوي انجمن ايراني تاريخ، چهارشنبه (15 مردادماه) نقد و بررسي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) انجمن ایرانی تاریخ در نظر دارد نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب «تراژدی ناسیونالیسم ناکام» تالیف مجید شریفی، استاد روابط بین‌الملل و سیاست مقایسه‌ای در دانشگاه واشنگتن شرقی را چهارشنبه (15 مردادماه) برگزار كند. 

کتاب «تراژدی یک ناسیونالیسم ناکام» نشان داده است که چطور هر یک از رژیم‌های مستقر در ایران، دست در کار ملی‌سازی روایت خاص خود از ایرانی بودن شده است اما همه آن‌ها در تولید حس جمعی و سیاسی مشترک به قدری که پیوند میان دولت و ملت را برقرار کند، ناکام شده‌اند. این ناکامی‌ها در این کتاب بر اساس رابطه میان جامعه و دولت بررسی شده است. 

«تراژدی ناسیونالیسم ناکام» شرح داده است که در ایران، از انقلاب مشروطه در سال 1905 تاکنون پنج بار تغییر رژیم رخ داده و با هر تغییر رژیم، روایت رسمی از ایرانی بودن بازنویسی نوشته شده است. با هر یک از این بازنویسی‌ها، مرزهایی که باید ایرانیان را از دشمنان وجودی، تاریخی، سیاسی و اخلاقی جدا کند، از نو ترسیم شده است. جالب این‌جاست که هیچ یک از این روایت‌ها، تحمل حیات روایت‌های دیگر از ایرانی بودن را نداشته و آن‌ها را با اتهام ضد دولتی از دایره خارج کرده است. 

مباحث این کتاب نشان می‌دهد که با هر بازنویسی و مرزگذاری تازه، تعریف حکومت ملی تغییر کرده و همراه با آن روایت‌های پیوست شده به هر رژیم نیز. روایت‌هایی که خواست ملی برای اقتدار، توسعه یافتگی، دموکراتیک بودن و اتکاء به قانون را بیان می‌کند. 

اين نشست با حضور نویسنده کتاب و دکتر جواد کاشی، پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و جامعه‌شناسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار مي‌شود.

نشست تخصصي نقد و بررسی کتاب «تراژدی ناسیونالیسم ناکام» چهارشنبه (15مردادماه) ساعت 10 تا 12 در سازمان آرشیو ملی واقع در بزرگراه شهید حقانی، چهارراه کوشا، روبه‌روی ورزشگاه شهید کشوری، طبقه هفتم برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها