شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
میزان جوایز نقدی کتاب سال تغییر کرده است؟/ محمدرضا وصفی پاسخ داد

دبیر کارگروه بازنگری جوایز کتاب از تغییر نکردن جوایز نقدی کتاب خبر داد و گفت: فقط در بخش جایزه گام اول، ارزش مادی این جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ با جایزه کتاب سال شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر محمدرضا وصفی در نشست خبری امروز که به اعلام مصوبات کارگروه بازنگری جوایز کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت، در پاسخ به خبرنگاران که از وضعیت نقدینگی جوایز کتاب پرسیده بودند، توضیح داد: میزان نقدینگی این جوایز به همان شکل سابق است و هیچ‌گونه تغییری در آن‌ها رُخ نداده است. البته ناگفته نماند که در بخش جایزه گام اول، ارزش مادی آن به منظور تشویق جوانان، همسنگ با جایزه کتاب سال شده است.

وی درباره علت نبود آثار برگزیده چشمگیر در حوزه ادبیات داستانی  گفت: در حوزه ادبیات داستانی بسیار جوان هستیم؛ اگر  ایران را با سایر کشورها مثلاً آلمان مقایسه‌ کنیم نتیجه می‌گیریم که در آلمان با وجود جمعیتی برابر با جمعیت ایران، 8 هزار نویسنده ادبیات داستانی وجود دارد. این‌که در ایران چه تعداد نویسنده ادبیات داستانی داریم و در این حوزه کجای کار قرار گرفته‌ایم، جای بحث و بررسی دارد؛ متاسفانه در جامعه ما ادبیات داستانی هنوز از نظر پیشینه، تاریخ غنی‌ای ندارد!

دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب ادامه داد: بنابراین، باید حوزه ادبیات داستانی در ایران آسیب‌شناسی تاریخی شود البته اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است اما همه آن‌ها در حوزه ادبیات فاخر نیستند. به طور مثال زنان نویسنده در جامعه ما بسیار رشد کرده‌اند به‌گونه‌ای که اصلاً با کشورهای اطراف قابل مقایسه نیستند؛ متأسفانه این‌‌ها را نیز نتوانسته‌ایم نشان دهیم.

وصفی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که «با توجه به اهمیت نام خلیج فارس در عرصه بین‌الملل، آیا مناسب نبود برای این جایزه جایگاهی در خور و شایسته درنظر گرفته می‌شد؟» گفت: پرسش شما کاملاً صحیح است اما آن‌قدر آثار موجود در این عرصه، اندک است که قابل عرضه در بخش بین‌الملل نیستند؛ به طور مثال ما هنوز روی نام‌های فارسی جنوب خلیج فارس کار نکرده‌ایم!

وی ادامه داد: باید زمینه برای تحقیق و نگارش صاحبان قلم در این عرصه فراهم شود و بعد به ارائه آن‌ها در سطح بین‌الملل اقدام کرد.

نشست خبری اعلام مصوبات کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (4 مردادماه) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

* دراین باره بخوانید:
دبیر کارگروه بازنگری جوایز کتاب در نشست خبری اعلام کرد/ جوایز «جلال» و «پروین» به بنیاد ادبیات رفتند، «کتاب سال» در بهارستان ماند/ اینجا را بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط