چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
عصری با سهروردی در شهر کتاب

در آستانه‌ روز بزرگداشت سهروردی، طی نشستی با حضور علاقه‌مندان به فلسفه‌ اشراق، ضمن ارائه کارنامه سهرودی‌پژوهی در سال گذشته، به نوآوری‌های این اندیشمند نامی، در فلسفه و منطق پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در ادامه نشست‌های هفتگی شهر کتاب و در آستانه‌ روز بزرگداشت سهروردی، در نشستی با عنوان «عصری با سهروردی» نوآوری‌های این اندیشمند نامی، در فلسفه و منطق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شیخ شهاب‌الدین یحیی سهروردی، موسس دومین حوزه‌ اندیشه‌ فلسفی در اسلام که حکمت اشراق نام گرفته است و نزدیک به پنجاه اثر به فارسی و عربی نوشته است. سهروردی در فلسفه‌ ایرانی و اسلامی، جایگاه مهمی دارد. اندیشه و هوش سرشارش، وی را به نقد فلسفه‌ مشایی کشاند و در پی آن با بهره‌گیری از حکمت خسروانی و اندیشه‌های هرمسی بنیاد فلسفه‌ اشراق را پی ریخت.

شیخ اشراق تعلیمات خود را در دو ساختار کاملا متفاوت عرضه داشته است، یکی ساختار عقلانی و دیگری ساختار رمزی و شهودی. در دو دهه‌ اخیر توجه به فلسفه‌ اشراق و نوآوری‌های سهروردی در فلسفه و منطق و عرفان بیشتر شده است و آثار جدیدی درباره‌ سهروردی به زبان‌های مختلف نوشته شده و روز هشتم مرداد روز بزرگداشت سهروردی نام‌گذاری شده است.

در آستانه‌ روز بزرگداشت سهروردی، نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه ۳۱ تیر ساعت ۱۶:۳۰ به بررسی نوآوری‌های سهروردی در فلسفه و منطق اختصاص دارد که با حضور دکتر ضیاء موحد و دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی  در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود.
شایان ذکر است که در ابتدای نشست، علی‌اصغر محمدخانی گزارشی از کارنامه‌ سهرودی‌پژوهی در سال ۹۲ را ارایه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها