پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۰
عرضه دو پژوهش جدید درباره آرای فلسفی و سیاسی امام (ره)

«اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» نوشته غلامرضا ذاکر صالحی از سوی انتشارات سروش و «انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و امام خمینی» نوشته نرگس موحدی از سوی نشر عروج منتشر شدند.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به تازگی دو کتاب جدید درباره برخی آرای سیاسی و فلسفی امام خمینی (ره) منتشر شده‌ است. یکی از این آثار «اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» نام دارد که پژوهش جدیدی در حوزه نگاه فلسفی امام به مساله سیاست است. در کتاب دیگر با عنوان «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی» نظریات امام خمینی و شیخ محی‌الدین ابن‌عربی درباره مساله عرفانی‌ـ‌فلسفی «انسان کامل» مورد همسنجی قرار گرفته‌اند. 

«اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)»
این کتاب شامل پنج مقاله به قلم غلامرضا ذاکر صالحی دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، به این شرح است: «امام خمینی و ارکان فلسفه سیاسی شیعه»، «شعائر و کارکردهای سیاسی ـ فرهنگی آن در اندیشه امام خمینی»، «لزوم تشکیل حکومت دینی در اندیشه سیاسی امام خمینی و تطبیق آن با آرای اهل سنت»، «سرمشق تکلیف‌گرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی» و «شباهت‌های نهضت امام خمینی با قیام عاشورا». 

«اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)» را انتشارات سروش با شمارگان 500 نسخه در 108 صفحه به بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر کرده است. 

غلامرضا ذاکر صالحی دارای مدرک دکتری حقوق از دانشگاه تهران است. عناوین شماری از تالیفات منتشر شده ذاکر صالحی به این شرح است: «دانشگاه ایرانی: درآمدی بر جامعه‌شناسی آموزش‌عالی»، «مهاجرت نخبگان»، «کتابشناسی پژوهش درآموزش عالی»، «مبانی مشروعیت حکومت: نظریة ابوالحسن ماوردی»، «تقلب علمی: جنبه های اجتماعی و حقوقی» و «دانشگاه، جامعه و فرهنگ». 

«انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی»
مهم‌ترین کتاب‌های محی‌الدین ابن‌عربی، اندیشمند شهیر قرن ششم و بنیانگذار عرفان نظری، «فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم» نام دارند. مبنای اصلی مباحث این دو کتاب درباره مساله توحید و پوینده این راه یعنی انسان موحد و کامل است. امام خمینی (ره) نیز یکی از اندیشمندان در حوزه شرح و بررسی آرای ابن‌عربی به شمار می‌آید.

نرگس موحدی در کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی» به همسنجی آرای امام خمینی (ره) و ابن‌عربی در این موضوع معرفتی خاص پرداخته است. 

این کتاب پنج بخش را شامل  می‌شود. عناوین این بخش‌ها به ترتیب عبارت‌اند از «کلیات تحقیق و شرح واژگان کلیدی»، «هستی‌شناسی انسان کامل»، «انسان کامل در نگاه ابن عربی»، «انسان کامل در نگاه عرفانی امام» و «نگاهی تطبیقی به نظرات ابن عربی و امام خمینی». 

موسسه چاپ و نشر عروج «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی» را با شمارگان هزار نسخه، در 227 صفحه به‌ بهای هشت هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط