سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
خطر حمله موش‌ها و دیگران بعد از نیم من بوق!

این کتاب داستانی هول‌انگیز و شگفتی‌آفرین از حمله موش‌ها به مردمان روستایی را روایت می‌کند؛ هجومی که مردم را ناچار می‌کند برای دفع حمله موش‌ها از گربه‌ها کمک بگیرند… غافل از اینکه گربه‌ها شریک دزدند و رفیق قافله!

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...» تازه‌ترین اثر داستانی سید علی شجاعی و تصویرگری نازنین عباسی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

سید علی شجاعی که پیش از این با کتاب‌هایی چون «اگر آدم برفی‌ها آب نشوند…» و «نیم من بوق» در زمینه ادبیات کودک و نوجوان قلم زده، در داستان تازه خود به سراغ یک قصه تمثیلی و بسیار قابل تأمل برای کودکان و نوجوانان رفته است.

شجاعی در کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...»، داستانی هول‌انگیز و شگفتی‌آفرین از حمله موش‌ها به مردمان روستایی را روایت می‌کند. هجومی که مردم را ناچار می‌کند برای دفع حمله موش‌ها از گربه‌ها کمک بگیرند… غافل از اینکه گربه‌ها شریک دزدند و رفیق قافله!

نکته قابل توجه در بیان داستانی شجاعی، ساده‌نویسی بسیار هنرمندانه او در متن قصه است که نشان از شناخت دقیق وی از مخاطب اثر دارد. در کنار این مسئله، نوع استفاده از واژه‌ها و نیز ترکیب‌بندی و اندازه جملات نیز موضوع دیگری است که شجاعی به کمک آنها توانسته اثری بی‌نقص و در عین حال تأثیرگذار پدید آورد.

گربه‌ها و موش‌ها و مردم روستا و کدخدای آنها در این کتاب، بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های نمادپردازی در ادبیات کودک و نوجوان است؛ که توانسته داستان آن را جدای از مخاطب هدفش، برای مخاطبانی در سایر گروه‌های سنی نیز خواندنی کند.

«احتیاط! خطر حمله موش‌ها و دیگران...» به گفته نویسنده دومین کتاب از مجموعه سه‌گانه وی با موضوع «فلسفه برای کودکان» است که سعی دارد مفاهیم فلسفی و عمیق جامعه‌شناختی مدرن را برای مخاطب کودک و نوجوان به زبانی ساده بازبگوید.

از طرف دیگر شجاعی در این اثر و در کمال هنرمندی نائل به خلق یک درام داستانی برای مخاطبان کودک و نوجوان شده است. درامی که قرار نیست در انتهایش پایانی خوش و یا بد به سبک سایر نوشته‌های مألوف داشته باشد. در مقابل، نویسنده در اقدامی متفاوت و عجیب، داستان را در بیانی رئالیستی با پایانی متحورانه باز می‌گذارد.

کتاب «احتیاط! خطر حمله موش‌ها… و دیگران» اثر داستانی سید علی شجاعی در 28 صفحه و با قیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها