جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۱
آشنایی با شیوه‌های نقد ادبی به قلم معصومه انصاریان

کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» نوشته معصومه انصاریان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» از مجموعه کتاب‌های ادبیات کودک و نوجوان برای اولیاء و مربیان، مبانی نظری و رویکردهای نقد ادبی از ضرورت روشمند بودن نقد گرفته تا اصول و مبانی، زبان نقد، تغییرات مهم در پنجاه سال اخیر و راهنمایی شیوه‌های گوناگون نقد برای علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این کتاب مخاطبان علاوه بر شیوه‌های نقد با انواع نقد ادبی شامل نقد سنتی، تاریخی- زندگی‌نامه‌ای، اخلاقی- فلسفی، روان‌شناختی، ساختارگرایانه، جامعه‌شناختی، زن‌مدارانه، تحلیلی- تطبیقی و نقد عملی آشنا می‌شوند.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: آشنایی با شیوه‌های نقد ضرورتی انکارناپذیر است چرا که منتقد هر اثر ادبی باید شیوه‌ای مناسب و درخور آن اثر را برگزیند. باعلم به این که ادبیات کودک و نوجوان امروز از انواع (ژانرهای) متنوعی برخوردار است، پر واضح است که نمی‌توان داستان‌های واقع‌گرا، فانتزی، علمی‌تخیلی، تاریخی و دینی را بایک شیوه نقد کرد.

«ضروررت روشمند بودن نقد»، «تغییرات مهم نقد در پنجاه سال اخیر»، «راهنمایی شیوه‌های نقد ادبی» و «نقد عملی» عناوین فصل‌های مختلف این کتاب است .

در بخشی از فصل «ضروررت روشمند بودن نقد» می‌خوانیم: نقد ادبی مانند هر تخصص و علم، به فنون و دانش خاص خود نیاز دارد. خوب است منتقد از همان ابتدا مشخص کند از چه زاویه‌ یا چه رویکردی می‌خواهد اثر مورد نظرش را نقد کند، معیارهایش چیست و در نقد خود به چه چیزهایی اهمیت می‌دهد. با صراحت بیان کند که از چه جنبه‌های اثر دفاع می‌کند و به چه وجوهی از آن انتقاد دارد...

کتاب «راهنمای شیوه‌های نقد ادبی» در 64 صفحه با شمارگان سه ‌هزار نسخه و قیمت 34 هزار ريال توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها