چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۰
کتاب‌های در دست چاپ‌ انتشارات امیرکبیر/از سواره نظام زبده ساسانی تا شاه اسماعیل صفوی

مهدی ساروخانی، مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر فهرستی از کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات را اعلام کرد. سرداران نامدار ایرانی و آفرینندگان فرهنگ و تمدن از مجموعه کتاب‌های در دست چاپ انتشارات امیرکبیر است.

مهدی ساروخانی، مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با ارایه فهرستی از کتاب‌های در دست چاپ این انتشارات اظهار کرد: کتاب‌های «سواره نظام زبده ساسانی»، «شاه اسماعیل»، «ملوک بهمنی»، «زندگی در 35 روز»، «چشمهای من و مجنون»، «گزارش مستند از حوادث کربلا»، «اعراب و راهبرد نظام ساسانی در بین‌النهرین، خلیج فارس و جزیره العرب»، «ابوحنیفه دینوری»، «میرزای نائینی» و دو جلدی «پهلوانی» در دست چاپ هستند. 

از سواره نظام ساسانی تا سرداران نامدار ایرانی 

مهدی ساروخانی با اشاره به کتابی که در حوزه تاریخ باستان نوشته شده افزود: «سواره نظام زبده ساسانی» تالیف کاوه فرخ با ترجمه میثم علیی به سواره نظام در دوره ساسانیان می‌پردازد سواره نظامی که نقش عمده در بسط و گسترش قلمرو امپراتوری ساسانیان داشت به طوری که در هر نبردی که این رسته از سپاه حضور داشتند نقش هماوردی خود را در برابر سپاه رومیان ثابت می‌کردند. 

سواره نظام ساسانیان مانع از رسیدن سپاهیان روم به مرزهای هند و چین می‌شد. در کتاب آمده است که لیبانوس، سردار رومی در تشریح رویارویی رومیان در برابر سپاهیان سواره نظام ایران می‌نویسد: «رومیان در جنگ حاضر بودند به هر شرایطی تن در دهند و با هر سپاهی روبرو شوند اما با یک ایرانی چشم در چشم نشوند.»

وی درباره کتاب‌های آماده شده از مجموعه سرداران ایرانی عنوان کرد: از این مجموعه کتاب «شهید ردانی پور» نوشته محمدعلی جعفری، «شاه اسماعیل صفوی»، «زندگی در 35 روز» بر اساس زندگی محمدعلی جهان آرا که نوشته سارا خسروی است مراحل تولید را طی می‌کند. همچنین کتاب «چشم‌های من و مجنون» بر اساس زندگی مهدی باکری از سوی طاهره ابوالحسنی نوشته شده و در دست چاپ است. 

وی با معرفی کلیاتی از کتاب «ملوک بهمنی» اثر خدیجه عالمی، استاد دانشگاه تهران بیان کرد: این کتاب به بررسی حضور مسلمانان در دکن از 747 تا 934 ق برابر با (1347 تا 1528. م) اشاره می‌کند و تاریخ شبه قاره هند در دوره باستان، میانه و گسترش اسلام را در این سرزمین مورد بررسی قرار می‌دهد که بر طبق بررسی‌های انجام شده گسترش اسلام را در هند یکی از برجسته‌ترین دوران شکوفایی فرهنگ در هند برمی‌شمرد. ضمن این که منطقه دکن نقش اساسی در تحولات سیاسی اجتماعی هند ایفا می‌کند. در کتاب «ملوک بهمنی» نگاهی به حکومت‌های مسلمان در دکن که به بهمنیان مشهورند، دارد. 

از گزارش مستندحوادث کربلا تا پهلوانان ایران زمین 

مدیر تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر در ادامه با اشاره به کتاب «گزارش مستند از حوادث کربلا» تالیف محمد محمدیان افزود: این کتاب حوادث بعد از کربلا را بر اساس اسناد معتبر تاریخی به نگارش درآورده است. همچنین کتاب «اعراب و راهبرد نظام ساسانی در بین النهرین، خلیج فارس و جزیره العرب» نوشته فریدون الهیاری به چگونگی نفوذ یافتن اعراب به بین‌النهرین در سده سوم هجری تا آغاز اسلام را مدنظر قرار داده است و به بررسی عواملی چون تاثیر خشکسالی در افزایش مهاجرت اعراب شبه جزیره عربستان به حدود کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان می‌پردازد. 

ساروخانی در پایان با اشاره به آماده شدن دو عنوان از مجموعه آفرینندگان فرهنگ و تمدن گفت: از این مجموعه دو کتاب با عنوان‌های «ابوحنیفه دینوری» و «میرزای نائینی» نیز در دست چاپ است و در مجموعه دیگری با عنوان آفتاب معرفت دو جلدی «پهلوانی» نیز در حال طی مراحل چاپ است، کتابی که اندیشه و فرهنگ ایران زمین را درباره پهلوان و آیین پهلوانی را که دارای جایگاه ویژه‌ای است، با بررسی مفهوم پهلوان در طول تاریخ و کاربرد پهلوانی در اعصار تاریخ ایران واکاوی می‌کند. افزون بر آن مفهوم پهلوان با مفهوم قدرت و نماد اصلی پهلوانی در روزگار باستان، میانه و حال تحلیل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها