سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
نویسندگان افغانستان صاحب انجمن ادبیات کودک و نوجوان شدند/ استادان ایرانی ادبیات کودک به افغانستان می‌روند

انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان با مشارکت گسترده نویسندگان این کشور و با حمایت موسسه بین‌المللی الهدی تاسیس شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مدیرعامل موسسه الهدی که به تازگی از سفر افغانستان بازگشته است، از تأسیس انجمن ادبیات کودک و نوجوان در افغانستان خبر داد و گفت: با توجه به علاقه‌مندی روزافزون نویسندگان این کشور برای تولید محتوا برای مخاطبان کودک و نوجوان، ضرورت تأسیس چنین انجمنی از سال‌ها قبل در میان افغانستان احساس می‌شد.

«حمیدرضا شاه‌آبادی» افزود: مقدمات تاسیس این انجمن در نمایشگاه کتاب تهران چیده شده بود و در سفر به افغانستان طی جلساتی با اشخاص صاحب‌نظر افغان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، این انجمن به همت نویسندگان این کشور و همراهی موسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات بین المللی الهدی کار خود را آغاز کرد.

مدیرعامل الهدی با تأکید بر محوریت نویسندگان افغانستان در این رویداد مهم گفت: هدف ما در پیشبرد این مجموعه ادبی آن است که انجمن ادبیات کودک افغانستان توسط نویسندگان خود این کشور اداره شود و الهدی، فقط هدایت کننده و حمایت کننده باشد.

وی درباره نحوه حمایت الهدی از این انجمن گفت: با گذشت چند هفته از تشکیل این انجمن، استادان ایرانی حوزه ادبیات کودک و نوجوان به منظور آموزش اعضای این انجمن، توسط الهدی به افغانستان اعزام می‌شوند.

همچنین برخی از اعضا برای آموزش‌های بیشتر به ایران اعزام خواهند شد. علاوه بر اینها، آثار تولیدی این انجمن به صورت مشترک توسط الهدی و ناشران افغان منتشر خواهد شد.

شاه‌آبادی افزود: از اقدامات اولیه در این انجمن، بازنویسی متون ادبیات کهن برای کودک و نوجوان در افغانستان است که با تصویرگری متخصصان افغان همراه خواهد بود.

مدیرعامل موسسه بین‌المللی الهدی درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های انجمن ادبی کودک و نوجوان افغانستان با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در ایران گفت: انجمن ایرانی وجه صنفی دارد؛ در حالی که انجمن افغانی، صاحب وجه تولیدی است. هدف در افغانستان، پایه گذاری ادبیات کودک است، اما هدف انجمن ایرانی، گستردگی فعالیت است و حامی صنفی می‌خواهد. از طرف دیگر، فعالیت‌های انجمن ایرانی بر پایه نوشتن و سرودن است، اما در انجمن افغانی بر پایه تصویرگری است.

شاه آبادی همچنین افزود: تلاش الهدی بر این خواهد بود که همه نهادهای مرتبط با حوزه ادبیات کودک در ایران با انجمن ادبی کودک و نوجوان افغانستان ارتباط برقرار کنند و به سهم خود کمک کنند تا این بخش از ادبیات در افغانستان شکل بگیرد.

به گفته شاه آبادی، جلسات انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان، هفته ای یک بار و با حضور اعضا تشکیل می‌شود که طی آن، اعضا در مورد نوشته‌های یکدیگر به تبادل نظر می‌پردازند.

وی در پایان گفت: طی ملاقات با رئیس دپارتمان زبان دَری در دانشگاه کابل پیشنهاد شد موضوع ادبیات کودک به صورت اختیاری در یک یا دو واحد درسی در دوره کارشناسی رشته ادبیات فارسی تدریس شود که قرار است نتیجه این بررسی توسط دپارتمان اعلام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها