سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
رونمایی از مجموعه مقالات «نخستين همايش ميراث مشترك ايران و هند»

مجموعه مقالات نخستين «همايش بين‌المللي ميراث مشترك ايران و هند» ( 6 مجلد) با سخنرانی مهدی محقق، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در دانشكده زبان‌ و ادبيات خارجي دانشگاه تهران رونمايي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) مراسم رونمايي مجموعه مقالات شش جلدي و كتاب‌هاي «نخستين همايش بين المللي ميراث مشترك ايران و هند» با حضور ميهماناني از دانشگاه تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده و حوزه علميه قم، موسسه اديان و مذاهب  برگزار مي‌شود. 

«مهدي محقق» رييس انجمن ترويج زبان و ادب فارسي و رییس انجمن مفاخر فرهنگی ميهمان ويژه این مراسم است. 

همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند، سال گذشته، (چهارم مهر ماه 92) با حضور 500 نفر از میهمانان خارجی در دانشگاه مفید قم برگزار شد. در این همایش میهمانانی از هند، ‌روسیه،‌ ژاپن،‌ سويیس و شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی مانند غلامعلي حدادعادل،‌ فتح‌الله مجتبایی، ‌ژاله آموزگار و استاداني از حوزه و دانشگاه حضور داشتند كه با مشارکت مجمع ذخایر اسلامی و موسسه تاریخ علم و فرهنگ،‌ با همکاری تعدادی از مراکز علمی،‌ کتابخانه‌ها و دانشگاه‌های معتبر برگزار شد. برگزاری نمایشگاهی از آثار معماری ایران و هند‌، نسخه‌های خطی و چاپی و اسنادی از روابط ایران و هند‌، برگزاری نمایشگاه صحافی سنتی ایرانی، نمایشگاه کتاب شبه قاره، از جمله برنامه‌های این همایش بود.

مجموعه مقالات نخستین همایش بین‌المللی میراث مشترک ایران و هند به کوشش فرزانه اعظم لطفی، عضو هیات علمی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران و سرپرست مجمع ذخایر اسلامی گردآوری شده و به همت مجمع ذخایر اسلامی و موسسه تاریخ علم و فرهنگ منتشر شده است. اين مجموعه شش جلدي كه  حدود 160 تا 200 مقاله در آن گردآوری شده است، شامل 5 جلد همراه با يك جلد ضميمه است كه در آن‌ها مباحثي چون «مطالعات تطبیقی و کارکرد نقد و نظریه­‌های ادبی ایران و هند»، «مطالعات تطبیقی و کارکرد نقد و نظریه‌های ادبی ایران و هند»، «مطالعات تطبیقی مسايل کلامی و فلسفی، عرفان و ادیان ایران و هند»، «مطالعات تطبیقی اساطیر ایران و هند»، «مطالعات تطبیقی نسخه‌شناسی و کتاب‌شناسی میراث کهن ایران و هند»، «مطالعات تطبیقی علوم و فنون پزشکی»، «مطالعات تطبیقی معماری ایران و هند» و «مطالعات تطبیقی هنر در ایران و هند» مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين مجلدها، مجموعه‌ای متنوع در حوزه تاریخ، ادبیات، فلسفه، هنر و معماری هستند.

مراسم رونمايي از اين مجموعه، چهارشنبه (4 تير) ساعت 10 تا 12 در خيابان اميرآباد شمالي، دانشكده زبان و ادبيات خارجي (دانشگاه تهران)، سالن خليج فارس برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها