یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۹
استفاده از فاضلاب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز

نویسنده کتاب «مدیریت سیلاب‌های شهری، در یک شهر حساس به آب» با تکیه بر دانش کارشناسی به موضوع دستیابی به منابع پایدار آب و چگونگی مدیریت منابع یکپارچه آب می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «مدیریت سیلاب‌های شهری» نوشته «تی.اچ. وانگ» با ترجمه مشترک فرامرز و فریبا مومنی گزارشی است که برای دولت استرالیا برای شناسایی رویکردها و مسایل مربوط به هدفمند ساختن استفاده از سیلاب‌ها، هرزآب‌ها و بارش‌های فصلی تهیه شده است. این کتاب برای دانشجویان رشته جغرافیا و برخی رشته‌ها که با این موضوع هم‌راستا هستند می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
 
کتاب حاوی نکاتی درباره استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده برای تامین آب مورد نیاز به منظور آبیاری فضای سبز است تا از این طریق، با کاستن از تقاضا برای آب شرب با کیفیت، از فشار وارده بر منابع محدود آبی، خصوصا در شهرهایی که دارای مشخصه آب و هوایی گرم و خشک هستند، بکاهند و تا اندازه‌ای هم به تلطیف آب و هوای شهری از این طریق کمک کنند تا در نهایت، کیفیت زندگی در مناطق شهری بهبود یابد.

به دلیل شباهت نسبی اقلیمی شهرهای مورد بررسی در کتاب با جزیره قشم، حسن شهرت دانشگاه موناش و بحث‌های فنی و مهندسی کتاب برای مدیریت آب، به‌عنوان یکی از بحرانی‌ترین مسایل کشور و جهان، مطالب کتاب می‌تواند توسط گروه بزرگی از پژوهشگران و مهندسان کشور به کار گرفته شود. 

کتاب «مدیریت سیلاب‌های شهری» در 3 بخش تهیه و تنظیم شده است. «سیاست‌گذاری‌های ملی آب شهری برای شهرهای آینده»، «چشم‌اندازی برای شهر حساس به آب»، «طراحی شهری حساس به آب»، «مدیریت سیلاب شهری در شهر حساس به آب»، «پیاده‌سازی دستاوردهای پژوهشی»، «نوآوری‌های مدیریت سیلاب»، «پیاده‌سازی دستاوردهای پژوهشی»، «شهرها به مثابه حوزه‌های آبریز»، «تکنولوژی‌هایی برای کاستن از ریسک»، «بیوفیلترهای سیلاب»، «از بین بردن پاتوژن‌ها»، «از بین بردن مواد شیمیایی»، «به پیش بردن عملیات مهار سیلاب» و «معیارهای طراحی مهار سیلاب در آب و هوای متغیر» عناوین نخستین بخش کتاب را تشکیل می‌دهند. 

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «سیلاب حاوی آلاینده‌هایی است که بعضی از آن‌ها به انسان زیان می‌رساند. غلظت پاتوژن (مواد بیماری‌زا) و ریزآلاینده‌ها در سیلاب به خوبی فهمیده نشده و حتی اطلاعات کمتری درمورد عوامل سبب‌ساز (مثل الگوهای بارش، ویژگی‌های حوزه آبریز از قبیل: استفاده از زمین، انواع خاک و غیره) مرتبط با آن‌ها در دست داریم. این بدان خاطر است که نظارت بسیار اندک ومحدودی در زمینه کیفیت سیلاب برای آلاینده‌های مرتبط با سلامت انسان وجود دارد و از این رو، اطلاعات کافی برای انجام یک ارزیابی ریسک درست و حسابی از مخاطرات میکروبی و شیمیایی شناسایی شده وجود ندارد.»

بخش بعدی کتاب شهرهای فراهم‌کننده خدمات اکوسیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد. اهمیت نسبی تنش‌زاهای اکوسیستم‌های آبی شهری، طراحی برای دستیابی به بازسازی هیدرولوژیک، ادغام مهار سیلاب، تصفیه سیلاب و برداشت و نگهداری از آن و بازسازی و ترمیم جریان پایه از موضوع‌هایی است که در این بخش کتاب بررسی می‌شوند.

«جوامعی مشتمل بر شهرهای حساس به آب» عنوان بخش پایانی کتاب است. «9 عامل توانمندساز کلیدی برای پروبال دادن به اشاعه و نشر تکنولوژیک»، «سرمایه‌گذاری روی شهرهای حساس به آب»، «چارچوبی برای ارزش‌گذاری و بهبود استراتژی‌های کشورداری»، «کشورداری توامان سیستم‌های تمرکززدایی شده» و «مشوق‌ها و طرح نهادی» عناوین اصلی این بخش را شامل می‌شوند.

چاپ نخست کتاب «مدیریت سیلاب‌های شهری» با ترجمه فرامرز و فریبا مومنی در 90 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای چهار هزار تومان از سوی انتشارات ماه و ما در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها