چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
مناقشه‌انگيزترين كتاب «كارل اشميت» ترجمه شد

«مفهوم امر سياسي» عنوان كتابي است نوشته «كارل اشميت» كه به تازگي از سوي انتشارات ققنوس منتشر شده است. گردآوری گروهی از آدمیان در قالب یک گروه یا ملت واجد حاکمیت سیاسی در تقابل با سایر گروه‌ها و (امکان) وقوع جنگ، مضمون اصلی مفهوم «امر سیاسی» در اين كتاب است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مفهوم امر سياسي، پيش‌فرض مفهوم دولت است. براساس كاربرد زباني مدرن، دولت منزلت سياسي مردمي سازمان‌يافته در يك واحد سرزميني محصور است. 

از آنجا كه در اين كتاب درباره سرشت امر سياسي بحث مي‌شود، ذات دولت مورد بررسي قرار گرفته است. مترجمان اين كتاب (ياشار جيراني و رسول نمازي)، آن را نه تنها مهم‌ترين اثر كارل اشميت بلكه يكي از مهم‌ترين آثار فلسفه سياسي در قرن بيستم مي‌دانند؛ چرا كه كارل اشميت از تاثيرگذارترين و در عين حال مناقشه برانگيزترين دانشمندان سياسي 100 سال اخير است و هر روز نظر محققان بيشتري به آثار او جلب مي‌شود. با توجه به اين موضوع، كتاب مفهوم امر سياسي، به عنوان يكي از مهم‌ترين آثار اين نويسنده در اختيار فارسي زبانان قرار ‌مي‌گيرد. 

«کارل اشمیت» نظریه‌پرداز سیاسی و استاد حقوق آلمانی بود. اشمیت در نظریه سیاسی و حقوقی قرن بیستم چهره مهمی بود و مکتوبات زیادی درباره استفاده از قدرت سیاسی دارد. کار او تاثير عمده‌ای بر نظریه سیاسی، نظریه حقوقی، فلسفه قاره‌ای و الهیات سیاسی پس از وی در سده بیستم و بعدتر گذاشت. بیشتر آثار وی در توجیه فاشیسم و بر ضد دموکراسی لیبرال است. 

وی آثار متعددی دارد که بر فلسفه سیاسی سده بیستم و بعد از آن موثر بوده ‌است. در نظر اشمیت، سیاست چیزی نیست مگر تصمیم‌گیری فرد حاکم در وضعیت استثنایی یا به عبارت دیگر، کنش ترسیم یک مرز در فضای استثنایی برخاسته از تعلیق هرگونه قانون به قصد مشخص‌ساختن قلمرو حاکمیت و ایجاد تمایز میان درون و برون، خودی و غیرخودی، و نهایتا دوست و دشمن. از این‌رو، گردآوردن گروهی از آدمیان در قالب یک گروه یا ملت واجد حاکمیت سیاسی در تقابل با سایر گروه‌ها و (امکان) وقوع جنگ، مضمون اصلی مفهوم «امر سیاسی» است. 

اشمیت بر آن است بیان کند همان‌طور که اخلاق به خیر و شر، زیبایی‌شناسی و هنر به زیبا و زشت، اقتصاد به سود و زیان می‌پردازد، سیاست نیز به «دوست» و «دشمن» می‌پردازد. سیاست به حوزه خاصی از فعالیت انسان مربوط نیست. گروه‌بندی واقعی دوست-دشمن بنا به ماهیت خود چنان قوی و قاطع است که جای معیارها و انگیزه‌های دینی، اقتصادی و فرهنگی را می‌گیرد.

در مجموعه حاضر علاوه بر مقاله «مفهوم امر سياسي» مقاله ديگري از نويسنده با عنوان «عصر خنثي سازي‌ها و سياست زدايي‌ها» كه در آن اشميت به توصيف ديدگاه خود در باب تاريخ مدرن اروپا مي‌پردازد، اضافه شده است. يك مقاله ديگر از لئواشتراوس با نام «يادداشت‌هايي در باب كارل اشميت»، «كارل اشميت در جستجوي امر سياسي» نوشته موريس اوريكا و «الهيات سياسي چيست» اثر هاينريش ماير تكميل كننده اين كتاب هستند. 

چاپ نخست كتاب «مفهوم امر سياسي» نوشته «كارل اشميت»،‌ ترجمه ياشار جيراني و رسول نمازي ، به بهاي 9 هزار و 500 تومان و شمارگان يك‌هزار و 100 نسخه از سوي انتشارات ققنوس چا‌پ و منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها