یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
«قدرت اندیشه» آیزایا برلین به چاپ دوم رسید

دومین چاپ کتاب «قدرت اندیشه» اثر آیزایا برلین، فیلسوف شهیر بریتانیایی با ترجمه عزت‌الله فولادوند چند ماه پس از چاپ اول منتشر شد. کارل مارکس، جامباتیستا ویکو، ایوانوویچ هرتسن، ویساریون بلینسکی و گئورگی پلخانف نام برخی اندیشمندانی است که اندیشه‌های آن‌ها در این کتاب شرح شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «قدرت اندیشه» شامل برخی مقالات و نوشتارهای مشهور آیزایا برلین، فیلسوف، جستارنویس و یکی از مهم‌ترین راویان تاریخ اندیشه‌ها و منظومه فکری فیلسوفان گذشته در قرن بیستم است.

این کتاب 16 فصل دارد که هرکدام از این فصل‌ها در واقع یک مقاله بلند است که آیزایا برلین در موضوع‌هاي فلسفی مورد علاقه خود طی سال‌های متمادی نگاشته است.

عناوین این مقالات به ترتیب درج‌شده در کتاب عبارت‌اند از «راه فکری من»، «هدف فلسفه»، «فیلسوفان روشنگری»، «یکی از دلیرترین نوآوران در تاریخ اندیشه بشر»، «تاریخ روشنفکری روسیه»، «بلینسکی: مردی که اسطوره شد»، «انقلاب‌گر بی‌تعصب»، «آزادی»، «فلسفه کارل مارکس»، «پدر مارکسیسم روسی»، «واقع‌بینی در سیاست»، «جست‌وجوی منزلت»، «جوهر رمانتیسم اروپایی»، «ماینکه و تاریخ‌ـ‌محوری»، «دموکراسی، کمونیسم و فرد» و «قضاوت درست در سیاست». 

آیزایا برلین هرچند در انگلستان تحصیل کرد و در ادامه به عنوان یکی از اثرگذارترین استادان فلسفه در دانشگاه آکسفورد مشغول به تدریس شد، اما او در لتونی که در زمان تولدش جزئی از خاک امپراطوری روسیه بود، به دنیا آمد. به همین دلیل تفکر و نوشتن درباره فلسفه، ادبیات و هنر روسیه، یکی از اشتغالات دایمی او به شمار می‌رفت. 

بر این اساس در کتاب «قدرت اندیشه» به مانند دیگر کتاب‌های برلین، مقاله‌هایی درباره اندیشمندان روسی از جمله آلکساندر ایوانوویچ هرتسن نویسنده، اندیشمند و انقلابی برجسته قرن 19، ویساریون گریگوریویچ بلینسکی نویسنده، شاعر و متفکر مشهور قرن 19 و گئورگی والنتینوویچ پلخانف نظریه ‌پرداز مارکسیست و بنیان‌گذار جنبش مارکسیستی در روسیه، درج شده است. 

همچنین فصل چهارم این کتاب با عنوان «یکی از دلیرترین نوآوران در تاریخ اندیشه بشر» مقاله‌ای است درباره «جامباتیستا ویکو» فیلسوف شهیر ایتالیایی در قرن 18. در مقاله نخست این کتاب برلین از ویکو به عنوان یکی از اندیشمندانی نام می‌برد که از آثارش تاثیر بسیاری گرفته است. 

گوشه‌ای از کلام برلین در این فصل درباره ویکو را با هم مرور می‌کنیم: «... نخستین چیزی که مرا تکان داد، آثار متفکر ایتالیایی قرن هجدهم، جامباتیستا ویکو بود. به نظر من او نخستین فیلسوفی بود که مفهوم فرهنگ در خاطرش صورت بست. ویکو می‌خواست ماهیت شناخت تاریخی و خود تاریخ را بفهمد.» 

نخستین انتشار این کتاب در پاییز سال گذشته (1392) در شمارگان هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان (با جلد گالینگور) در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. 

نشر ماهی در بهار 1393، دومین چاپ کتاب «قدرت اندیشه» را با ترجمه عزت‌الله فولادوند، با شمارگان هزار نسخه در 284 صفحه به بهای 14 هزار و 500 تومان روانه بازار اندیشه کرده است. 

آیزایا برلین، «Isaiah Berlin» فیلسوف یهودیِ بریتانیایی متولد 1909 و درگذشته در سال 1997 است. مهم‌ترین شهرت برلین به دلیل دفاع از لیبرالیسم، گفت‌وگوهای مهم با اندیشمندان، حمله به تحجر، تعصب و تندروی سیاسی و نوشته‌های قابل فهم در زمینه تاریخ اندیشه‌هاست. 

شماری از تالیفات ترجمه‌شده برلین به زبان فارسی به این شرح است: «ذهن روسی در نظام شوروی»، «کارل مارکس: زندگی و محیط» و «مجوس شمال: یوهان گئورگ هامان و خاستگاه‌های عقل‌ناباوری جدید» هر سه با ترجمه رضا رضایی، «آزادی و خیانت به آزادی، شش دشمن آزادی بشر» با ترجمه عزت‌الله فولادوند و «ریشه‌های رمانتیسم» با ترجمه عبدالله کوثری. 

کتاب «زندگینامه آیزایا برلین» نوشته مایکل ایگناتیف نیز با ترجمه عبدالله کوثری در سال 1389 منتشر شده است. همچنین کتاب گفت‌وگوی رامین جهانبگلو نظریه‌پرداز ایرانی با آیزایا برلین نیز با عنوان «در جست‌وجوی آزادی» منتشر شده است. این کتاب با ترجمه خجسته کیا، در سال 1387 از سوی نشر نی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها