چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
بياضه، روستايي كهن بر كران كوير

كتاب «بياضه روستايي كهن بر كران كوير» به قلم منصوره سپهري از سوي انتشارات اميركبير منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «بياضه روستايي كهن بر كران كوير» با استفاده از مطالعات ميداني و بررسي منابع كتابخانه‌اي به تحقيقي درباره ساختار فرهنگي و اجتماعي‌ روستاي بياضه پرداخته‌است.

يكي از اهداف اين پژوهش ارزيابي دلايل مهاجرت ساكنان اين روستا به شهرها بوده تا از اين طريق بنيان‌هاي اقتصادي و اجتماعي روستاها تقويت شده و از مهاجرت به شهرها جلوگيري به عمل آيد. 

در قسمتي از مقدمه دكتر محمدحسن گنجي در ابتداي اين اثر آمده‌است: بياضه روستايي در قلب كوير و در شهرستان خور و بيابانك است كه در سال شش ماه تابستان دارد كه ممكن است حداكثر[دماي] مطلق آن تا 48 درجه سانتي‌گراد برسد و شش ماه زمستان دارد كه ممكن است سرماي تا 10 درجه زير صفر را تجربه كند.

اين اثر در ده فصل با عناويني چون؛ نكاتي راجع‌ به تحقيق، جغرافياي طبيعي، ويژگي‌هاي جمعيت، جغرافياي اقتصادي، كشاورزي، آبياري، چهره روستا و ويژگي‌هاي فرهنگي، بزرگان و شاعران بياضه طراحي و تدوين شده‌است. 

در بخشي از معرفي اين اثر آمده‌است: بياضه روستايي كهن سال است. قلعه چند طبقه بياضه به احتمال از بناهاي عصر ساساني است. روستاي بياضه به رقم جمعيت كم، با توجه به وجود قلعه فوق و چند بناي كهن ديگر و نخلستان زيبايش ،شايسته آن است كه رونق يابد و با حمايت سازمان ميراث فرهنگي و مراكز دولتي ديگر، جايگاه واقعي خود را به ‌دست آورد. 

زمين‌شناسي، آب‌هاي زيرزميني، بازار و مسجد زرگرها، ابزار كشاورزي، نخستين مركز آموزشي جديد، تأسيسات اداري و اجتماعي، زبان، لهجه، فرهنگ عامه، مراسم خاك سپاري و عزاداري، گردشگري و جاذبه‌هاي طبيعي از موضوعات عنوان شده در اين كتاب به شمار مي‌روند.

كتاب «بياضه روستايي كهن بر كران كوير» را انتشارات اميركبير در شمارگان 1000 نسخه، 194 صفحه و بهاي 38000 ريال به بازار كتاب عرضه كرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها