سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
اصول و فنون عملی پرستاری به بازار آمد

انتشارات گپ،‌ دو اثر تازه دانشگاهی در حوزه پزشکی را با عنوان‌های «اصول و فنون عملی پرستاری» و «اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های غیرواگیر» را راهی بازار کتاب کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «اصول و فنون عملی پرستاری (راهنمای بالینی مراقبت‌های پرستاری)» مصورسازی و تشریح گام به گام پروسجرهای پرستاری را تشریح کرده است. بابک روزبهان و شهناز آجری، در مقام نویسندگان این اثر، با بهره‌گیری از استانداردسازی خدمات پرستاری، آموزش و یادگیری دانشجویان و خانواده‌ها و بهورزان و با توجه به جنبه‌های تئوری، این اثر را تدوین کرده‌اند. انتشارات گپ گیلان این اثر را در 12 فصل و 632 صفحه، به بهای 29 هزار تومان به بازار کتاب دانشگاهی عرضه کرد.

ترجمه اثری از انتشارات انجمن بهداشت عمومی آمریکا
دومین اثر تازه انتشارات گپ، نخستین چاپ از سومین ویراست کتاب «اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های غیرواگیر» است که اثری از انتشارات انجمن بهداشت عمومی آمریکا است. ترجمه این کتاب را دکتر حسین صباغیان بر عهده داشته است. 

کتاب حاضر شامل سه بخش با عنوان‌‌های «رویكرد سلامت به بیماری‌های مزمن»،‌ «بعضی از عوامل خطر در بیما‌ری‌های مزمن» و «بیمار‌ی‌های مزمن مهم» است. 

نخستین بخش با عنوان «رویكرد سلامت به بیماری‌های مزمن» در 4 فصل به مباحثی مانند نکات جاری و چالش‌های مطرح در کنترل بیماری‌های مزمن،‌ روش‌های پژوهش اپیدمیولوژی بیماری‌‌های مزمن، روش‌های مداخله در کنترل بیماری‌های مزمن و برنامه‌های پایش در بیماری‌های مزمن اشاره دارد. 

مولف در نخستین فصل از این بخش کتاب، با مرور پیشینه بیماری‌های غیر واگیر، ‌به شرح مختصری از وضعیت موجود برنامه‌های کنترل بیماری‌ها پرداخته است.

در فصل‌های دوم و سوم این بخش، نویسنده کوشیده به روش‌های بهره‌برداری شده در پژوهش‌های اپیدمیولوژی بیماری‌‌های غیرواگیر بپردازد. فصل چهارم نیز شامل ارایه یک دید کلی از روش‌های مداخله برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر است. برخی خصوصیات مهم برنامه‌های مداخله‌ای موثق به همراه مثال‌هایی عملی نیز در این فصل تشریح شده است.

«بعضی از عوامل خطر در بیماری‌های مزمن» عنوان دومین بخش کتاب است. تغذیه و رژیم غذایی، فعالیت‌های فیزیکی،‌ چاقی و چاقی مفرط،‌ افزایش کلسترول از مهمترین مباحث این فصل است.

نویسنده در این بخش و در قالب فصل‌های پنجم تا هشتم، به شرح «عوامل خطر» قابل تغییر بیماری‌های غیرواگیر پرداخته است. این چهار فصل، جنبه‌های مهم مصرف محصولات دخانیات، ‌رژیم غذایی و تغذیه، ورزش و مصرف نوشابه‌های الکلی،‌ را به‌عنوان عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر بررسی کرده‌اند. 

بخش پایانی کتاب نیز که «بیماری‌های مزمن مهم» عنوان گرفته به موضوعاتی مانند بیماری‌های قلب و عروق،‌ سرطان‌ها،‌ بیماری‌های مزمن کبد،‌ بیماری‌ها کلیه و اختلالات روانی پرداخته است. 

مولف در این بخش، به شرح بیماری‌‌هایی که به‌طور معمول‌ در اثر رفتار‌های ناسالم خطرناک ایجاد شده و به نوبه خود خطر ابتلا به بیمار‌ی‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد، اشاره کرده است. بیماری‌هایی مانند چاقی مفرط، افزایش مقدار قند خون،‌ افزایش مقدار فشار خون و افزایش کلسترول خون از مباحث بخش پایانی کتاب است. ‌ 

بیماری‌های غیرواگیر شامل قلب و عروق، سرطان‌ها، ‌بیماری‌ ریه، آسیب‌های روانی،‌ آسیب‌های مزمن عصبی،‌ آرتریت و بیمار‌ی‌های عضلانی‌-‌استخوانی نیز در این بخش بررسی شده‌اند. 

سومین ویراست از چاپ نخست «اپیدمیولوژی و کنترل بیماری‌های غیرواگیر» در 490 صفحه به بهای 22 هزار تومان، از سوی انتشارات گپ به بازار نشر دانشگاهی عرضه شده است.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها