پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
«درآمدی بر نظریه‌های هنر» از آرای فلاسفه درباره هنر می‌گوید

«درآمدی بر نظریه‌های هنر» نوشته بهروز عوض‌پور به کتابفروشی راه یافت. نویسنده در این اثر به شرح و بررسی آرا و اندیشه‌های مهم‌ترین فیلسوفان از جمله فلاسفه مسلمان درباره هنر پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بهروز عوض‌پور کتاب «درآمدی بر نظریه‌های هنر» را در سه فصل «کلیات»، «نظریه‌های هنر» و «نظریه‌های اسلامی هنر» تالیف کرده است.

در فصل نخست نویسنده چیستی مفاهیمی چون «نظریه»، «هنر» و «نظریه‌ هنر»‌ را مورد بررسی قرار داده و سعی در ارایه تعریفی مشخص از این مفاهیم به مخاطب کرده است. 

نویسنده در فصل دوم در سه بخش «بازنمایی هنر»، «فرانمایی هنر» و «صورت‌گرایی هنر» به تحلیل و بررسی آرا و افکار مهم‌ترین متفکران تاریخ فلسفه پرداخته است. در بخش نخست، دیدگاه‌های جریان‌های فلسفی پیش از افلاطون و ارسطو، آرا و دیدگاه‌های افلاطون، ارسطو و جریان‌های فلسفی پس از این اندیشمندان، در بخش دوم نظریه‌های تولستوی، بندتو کروچه و رابین‌جرج کالینگوود و همچنین نظریه‌های پیش و پس از این اندیشمندان و در بخش سوم آرا و افکار کلایوبل و راجر فرای و جریان‌های پیش و پس از آن‌ها مورد تحلیل قرار گرفته است. 

فصل سوم کتاب نیز شامل آرا و دیدگاه‌های فلاسفه مسلمان درباره هنر است. بر این اساس نویسنده در پنج بخشِ «نظریه‌های اسلامی هنر با رویکرد حکمی ـ فلسفی»، «منظر مشائی»، «منظر اشراقی»، «منظر صدرایی» و «نظریه‌های اسلامی هنر با رویکرد حکمی ـ عرفانی» تفکرات اندیشمندان مسلمان درباره هنر و مساله زیبایی‌شناسی را بررسی و تحلیل کرده است. 

منابع مورد استفاده نویسنده برای نگارش فصل سوم، رساله‌ها و کتاب‌های اصلی متفکران مسلمان چون «دانشنامه علایی»، «اشارات و تنبیهات» و «شفا» از ابن‌سینا،‌ «فتوحات مکیه»، «شجرةالکون»‌ و «فصوص الحکم» از ابن‌عربی، «حکمةالاشراق» سهروردی، «شرح حکمةالاشراق» شمس‌الدین شهرزوری، «اسفار اربعه»، «الشواهد الربوبیه» و «اسرار الآیات» از ملاصدرا بوده است. 

مقدمه این کتاب به قلم بهمن نامورمطلق، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. 

نامورمطلق در بخشی از این مقدمه نوشته است:‌ «متاسفانه به دلیل کمبود تاملات و به خصوص مکتوبات در نقاط دیگر دنیا، اغلب نظریه‌های هنر خاستگاه اروپایی و غربی پیدا کرده‌اند. جای توجه دارد که این مسئله هرگز بدان معنا نیست که نباید از زحماتی که اندیشمندان غربی در این خصوص کشیده‌اند قدردانی کرد، بلکه تأسف ما از نبود و یا کمبود صداهایی دیگر به‌خصوص صداهای شرقی است. با این وجود اثر حاضر توجه جدی به عرصه نظریه‌های هنر در فرهنگ بومی یعنی ایرانی، ایرانی‌ـ‌اسلامی و اسلامی دارد.» 

«درآمدی بر نظریه‌های هنر» با شمارگان هزار نسخه، 368 صفحه و بهای 28 هزار تومان از سوی انتشارات موغام تبریز روانه کتابفروشی‌ها شده است.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها