یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵
روایتی نو از زندگی آلبرت اینشتین را بخوانید

دومین اثر از سری کتاب‌های حوزه علوم شگفت‌انگیز با عنوان «اینشتین عاشق (عاشقانه‌ای علمی)» که روایتی متفاوت از زندگی آلبرت اینشتین را به تصویر می‌‌کشد، به قلم دنیس اووربای با ترجمه نغمه رضوی، از سوی انتشارات هورمزد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دنیس اووربای در کتاب پیش‌رو در قالب پنج بخش، نه تنها داستانی بدیع و کم‌آشنا از چهره‌های دیرآشنا را می‌نویسدد، بلکه در نگاهی علاقه‌مند و پویا، گوشه و کنار تاریخ سیاسی، هنری و البته علمی بازه‌ای پرهیاهو از سرنوشت بشری را به تصویر می‌کشد؛ گویی در روزها، شهرها و حوادث آن دوران نفس کشیده، زندگی کرده و هیجان را چشیده‌اید.

«فراری‌ها»، «حرکت‌های نسبی»، «خانه‌ای انقلابی»، «رنگین‌کمان گرانش» و «ارباب جهان» فصل‌های پنج‌گانه این اثر علمی را شامل می‌شوند.

نویسنده در مقدمه «اینشتین عاشق (عاشقانه‌ای علمی)» چنین نوشته است: «در سال1987 نخستین جلد مجموعه‌ 30 جلدی این کتاب پدید آمد و جوانی و سال‌های دانشگاه اینشتین را که شامل نامه‌های عاشقانه‌اش به میلوا هم بود آشکار کرد. از پس صفحه‌های آن، اینشتینی جوان قدم پیش گذاشت و برای نخستین‌بار خود را کامل و روشن نمایان ساخت.»

وی در بخشی دیگر آورده که برخلاف آنچه او گاه آرزویش را می‌کرده است، زندگی اینشتین تنها فیزیک نبود. او نیز در زمین زندگی می‌کرد و شکم و قلب داشت.
دنیس اووربای همچنین معتقد است که فیزیک، موسیقی اینشتین بود. آوایی که تلاش کرد در آغاز با میلوا بنوازد و نمی‌توان بدون آن به زندگی اینشتین نفوذ کرد؛ همان‌طور که «موتسارت» را بدون گوش سپردن به اپراهای بزرگ نمی‌توان شناخت.

در صفحه 262 اثر حاضر در ارتباط با قانون «نسبیت» اینشتین این‌گونه آمده است: «آلبرت به‌عنوان مهمان افتخاری آلمان انتخاب شده بود. شاید برگزارکنندگان انتظار داشتند پدیده جوانشان ستاره‌ای بر افق نسبیت شود و پاسخی ماهرانه بر فضا‌-‌زمان چهاربعدی جدید مینکوفسکی بجوید؛ اما آنچه دریافت کردند، بسیار ناراحت‌کننده‌تر بود. آلبرت با افزایش تشویق‌ها و افتخارهای نسبیت، بیش از پیش می‌اندیشید که هنوز پرسش‌های بنیادین دردسرساز فیزیک را حل نکرده است. او متوجه شده بود نسبیت بر بنیانی از شن بنا شده است. آلبرت حداقل 5 سال بود که این موضوع را کندوکاو می‌کرد؛ در زمانی‌که نسبیت از تعصبی نامفهوم به یک افتخار بدل شد. هرچه نسبیت موفقیت بیشتری کسب کرد، او بیشتر به ماهیت نور ظنین شد.»


نخستین چاپ کتاب «اینشتین عاشق (عاشقانه‌ای علمی)» با شمارگان سه هزار نسخه در 576 صفحه، به بهای 18 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات هورمزد منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها