یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
جدال عقل و اسطوره، از یونان باستان به کتاب كشيد

کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» اثر پژمان گلچین تلاشی است در حیطه شناسایی موضوعی به نام تاریخ عقل با رویکرد «پدیدارشناسانه». با این وجود کتاب هرگز قصد خوانشی اسطوره‌شناسانه از این مطلب را نداشته و ندارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ـ نویسنده كتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» در مقدمه کتاب درباره انگیزه خود از تألیف این اثر مي‌گويد: با توجه به این‌که ما به عنوان جامعه ایرانی در حال گذار از لایه‌های غیرعقلانی به شاکله‌های عقلانی بوده و هستیم و در حال بازنگری به ریشه‌های فرهنگی ـ فلسفی این محیط زیستی هستیم، انگیزه‌ انتخاب چنین موضوعی چیزی نیست مگر رسیدن به تامل بیشتر در راستای کشف تحولات فکری در یکی از مهمترین جوامع پایان یافته‌ی بشری و رسیدن به فهم آغازین جایگاه عقل نزد باور یونیان باستان.

به بیان نگارنده کتاب، این اثر هرگز نمی‌خواهد جایگاه شکل‌یافته‌ی عقل را به عنوان یک امر قابل بررسی خوانش کند بلکه قصدش مراجعه به کمی پیش‌تر و خوانش ریشه‌های شکل‌گیری چنان وضعیت عقلانی است که عموماً از عناصر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به طور کلی عوامل اسطوره‌ای پیش از خود وامدار بوده است.

این اثر تلاشی است در حیطه شناسایی موضوعی به نام تاریخ عقل با رویکرد «پدیدارشناسانه»، به طوری که با پیشروی بر روی مضامین ناشناخته و استفاده از روش تحلیلی ـ تاریخی تلاش می‌كند تا به کرانه‌های حقیقت نزدیک شود.

مخاطبان در چهار فصل با عناوین «بررسی نحوه‌ی شکل‌گیری یونان باستان»، «عصر اسطوره‌ای یونان»، «آغاز عصر لوگوس‌باوری و شکل‌گیری لوگوس» و «بررسی لایه‌ی میان دانش در یونان باستان» می‌توانند با مباحث این کتاب آشنا شوند.

کتاب «جدال عقل و اسطوره در یونان باستان» اثر پژمان گلچین با شمارگان هزار و 100 نسخه، در 404 صفحه به بهای 200 هزار ریال از سوی نشر نگاه معاصر در سال 1393 روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها