پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
ماخالسکی در جنگ جهانی دوم در کمپ مهاجران چندکتاب درباره ایران نوشت

رضا نیک‌پور، مدیر و عضو هیات موسس انجمن دوستی ایران و لهستان گفت: متاسفانه کارشناسان ایرانی شناخت لازم را از ایرانشناسان صاحب‌نام لهستانی چون مارک اسموژنسکی و فرانچیشک ماخالسکی ندارند در حالی که ماخالسکی چند کتاب درباره ایران نوشته است.

نیک‌پور درباره وضعیت ایرانشناسی در لهستان به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: رشته شرق‌شناسی از پیش از جنگ جهانی دوم در دانشگاه‌های لهستان وجود داشت و ایرانشناسی نیز مانند مغول‌شناسی، ترک‌شناسی و عرب‌شناسی در آن‌ها تدریس می‌شد اما به تدریج ایرانشناسی از دیگر حوزه‌ها جدا و در دانشگاه کراکف و ورشو، کرسی ادبیات فارسی و ایرانشناسی تشکیل و صاحب دپارتمان شد. 

وی با اشاره به آشنایی مردم لهستان با فرهنگ و ادبیات ایران گفت: لهستانی‌ها شناخت بیشتری از فرهنگ ایران دارند تا اطلاعاتی که ما از آن‌ها داریم. لهستان دانشمندان بزرگی مانند کپرنیک و ماری کوری دارد که در تمام جهان شناخته شده‌اند اما متاسفانه ما شناختی از ایرانشناسان لهستانی چون مارک اسموژنسکی و فرانچیشک ماخالسکی نداریم. ماخالسکی در جنگ جهانی دوم به ایران مهاجرت کرد و در همان چادری که در کمپ مهاجران داشت، دو یا سه جلد کتاب با موضوع تاریخ ایرانشناسی نوشت که امروز مرجع دانشجویان ایرانشناسی است. 

نیک‌پور ادامه داد: در مقابل ایرانشناسان بزرگ لهستانی، متاسفانه کارشناسان ایرانی درباره لهستان اطلاعات کمی دارند. همین امر موجب شد تا وظیفه خود بدانم با برقراری ارتباط متقابل میان این دو کشور و ملت آن‌ها، آن دو را به یکدیگر معرفی کنیم. لازمه این کار تشکیل یک انجمن بود تا براساس ضرورت و نیاز دولت‌ها در گسترش ارتباط دولت – ملت بکوشد. انجمن‌های غیرسیاسی و غیرانتفایی پاسدار منافع ملی کشورها هستند و درهرجا فعالیت‌هایی از این دست نیاز باشد، انجمن‌های دوستی به مانند سربازان پیاده‌نظام هرکشور عمل می‌کنند. 

عضو انجمن دوستی ایران و لهستان با اشاره به آثاری که درباره ایران و لهستان منتشر شده است، عنوان کرد: «ازورشو تا تهران»، «لهستان و ایران»، «لهستانیان و ایرانیان» و همچنین ترجمه اشعاری از شاعران لهستان در دو کتاب با عناوین «ای زندگی ترکم کنی، می‌میرم» و «غزل‌های کریمه» آثاری هستند که درباره ایران و لهستان به تحریر درآمدند.

وی همچنین به تشریح برنامه‌های آینده این انجمن پرداخت و گفت: انجمن تصمیم دارد آثار مرتبط با ایران و لهستان را منتشر کند که از این میان می‌توان به ترجمه خاطرات ماخالسکی از سه سال حضورش در ایران اشاره کرد. 

غرفه انجمن دوستی ایران و لهستان در طبقه دوم شبستان واقع شده است. 

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها