چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
حضور در نمایشگاه کتاب تهران به تحکیم روابط دو کشور کمک می‌کند

مهناز مقدسی،‌ عضو انجمن دوستی ایران و تاجیکستان درباره اهمیت حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تحکیم روابط این دو کشور که باوجود اشتراکات فرهنگی از یکدیگر دور مانده‌اند، کمک بسیاری می‌کند.

 مقدسی درباره آغاز فعالیت این انجمن به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: انجمن در شهریور 1386 فعالیت خود را در قالب سازمانی غیرسیاسی و غیردولتی، با هدف گسترش و عمق بخشیدن به پیوندهای مشترک دو کشور  آغاز کرد. این انجمن از چهار کمیته فرهنگی هنری، علمی فنی، اجتماعی ارتباطات و اقتصادی بازرگانی تشکیل می‌شود. همچنین عضویت در انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به دو صورت عضویت اصلی و عضویت افتخاری امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اقدامات این انجمن در طول سال‌های اخیر اظهار کرد: انجمن در طول این سال‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است که از این میان می‌توان به تشکیل کتابکده تخصصی، ‌تشکیل جلسات اقتصادی، فرهنگی و هنری، دعوت از بزرگان علم و ادب ایران و تاجیک، برگزاری تور جشن نوروز و از همه مهم‌تر طرح اهدای 20 هزار نسخه کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان اشاره کرد.

این عضو انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در معرفی بیشتر این کتابخانه گفت: این کتابخانه با گنجایش 10 میلیون کتاب، سال گذشته و همزمان با بیستمین سال استقلال کشور تاجیکستان، ‌در شهر دوشنبه افتتاح شد. البته اجرای این طرح از شهریور 1390 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مقدسی با بیان این‌که مردم تاجیکستان در حوزه‌های مختلف ایرانشناسی  به ادبیات ایران علاقه خاص دارند، عنوان کرد: با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور مردم تاجیکستان علاقه خاصی به فرهنگ، آداب و رسوم و از همه بیشتر ادبیات غنی ایران دارند. در حقیقت رسوم و سنت‌های ایرانی در جای جای زندگی مردم تاجیکستان دیده می‌شود. برای مثال عید نوروز  و اعیاد مذهبی مانند عید فطر و عید قربان از روزهای مهم در این کشور است. 

وی سپس به بیان چگونگی حضور این انجمن در نمایشگاه کتاب پرداخت و گفت: برای شرکت در این نمایشگاه هر آن‌چه درباره تاجیکستان در انبارهای ناشران ایرانی موجود بود، جمع‌آوری کردیم تا با ارایه در نمایشگاه کتاب تهران به تحکیم  روابط این دو کشور که با وجود مشترکات فرهنگی بسیار از یکدیگر دورمانده‌اند کمک کنیم.

مقدسی در پایان یادآور شد: تاکنون بیش از چهار هزار عنوان کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا شده که در تالار ایران این کتابخانه نگهداری می‌شوند تا دوستداران ایرانشناسی از آن‌ها بهره ببرند.

غرفه انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در طبقه دوم شبستان  واقع شده است.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها