دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱
نخستین کتاب با خط کوفی در نمایشگاه کتاب ابوظبی

تحریر با خط کوفی سوره «یس» توسط محمد وحید موسوی‌جزایری در قالب کتاب، به عنوان اثر نفیس هنری در نمایشگاه کتاب ابوظبی شرکت می‌کند. این اثر نخستین کتاب معاصر با خط کوفی در ایران و جهان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین موسوی، مدیر برنامه‌های محمدوحید موسوی جزایری گفت: نخستین دست نوشته خط کوفی به صورت کتاب در دوران معاصر شامل تحریر سوره مبارکه «یس» به قلم وحید موسوی جزایری است که هم‌اکنون در مرحله صحافی قرار دارد. 

وی افزود: خط کوفی پس از سال‌ها فراموشی در دهه اخیر توسط استاد وحید موسوی‌جزایری احیا شد. در این مدت این هنرمند برای ترویج هر چه بیشتر این خط به برپایی کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی این خط و همچنین نگارش قطعات مختلف پرداخت اما تاکنون نگارش کتابی به این خط را انجام نداده بود. 

حسین موسوی در ادامه با اشاره به حضور این کتاب در جشنواره ابوظبی گفت: این کتاب به همین صورت دست‌نوشته در ابتدای اردیبهشت جاری به عنوان یک اثر نفیس هنری از سوی ایران در نمایشگاه کتاب ابوظبی در امارات ارایه می‌شود. این کتاب در تابستان جاری در ایران و کشور آمریکا منتشر و در اختیار علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران قرار می‌گیرد. 

وی در ادامه درباره جدیدترین کتاب پژوهشی این هنرمند درباره خط کوفی گفت: در اسفند سال گذشته کتاب «از سنگ‌نوشته‌های کوفی تا تایپوگرافی معاصر» با عنوان دوم «گام‌هایی به سوی فونت فارسی جامع و شایسته» به دو زبان فارسی و انگلیسی و در تعداد محدود منتشر شد. 

وی در پایان گفت: این کتاب شامل نقد و نظرهایی درباره کتاب «سنگ نوشته‌های کوفی، میراث فرهنگ جهانی» وحید موسوی جزایری است که در جلسه نقد و بررسی آن توسط بهرام کلهرنیا، پاتریک رینگن‌برگ، حمیدرضا قلیچ‌خانی به همراه خود نویسنده مطالب مهمي مطرح شد كه بار علمی بالایی داشت. نسخه‌های این کتاب در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران به مخاطبان عرضه می‌شود.

سید محمد وحید موسوی جزایری دارای نشان درجه یک هنری و فارغ‌التحصیل مدرک کارشناسی گرافيک است. از این هنرمند با عنوان احیاگر خطوط کوفی کهن در دوران معاصر یاد می‌شود. 

«دانشنامه خط کوفی: به همراه مجموعه‌ای رنگی از آثار استادان و اشیای کهن کوفی»، «خط و خوشنویسی در سه جلد؛ جلد اول: خط کوفی؛ جلد دوم: سبک‌های نسخ و ثلث؛ جلد سوم: تایپوگرافی»، «سنگ نوشته‌های به خط ثلث در استانبول ترکیه»، «سنگ نوشته‌های خط کوفی، میراث فرهنگ جهانی» و «گنجینه سکه‌ها، آیینه تاریخ و هنر: آلبومی از سکه‌های دوران اسلامی در موزه حیدرزاده» نام برخی از پژوهش‌های منتشر شده موسوی‌جزایری است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها