پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۰
«سفرنامه و تاریخ اصفهان» را پیش از جنگ جهانی اول بخوانید

«سفرنامه و تاریخ اصفهان» نوشته عبدالحسین‌خان ملک‌المورخین از همراهان نجفقلی‌خان بختیاری صمصام‌السلطنه با تصحیح حسن جوادی به‌چاپ رسید. این کتاب آثار تاریخی اصفهان را پیش از جنگ جهانی اول شرح داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «سفرنامه و تاریخ اصفهان» نوشته عبدالحسین‌خان ملک‌المورخین معروف به «لسان‌السلطنه سپهر» به کوشش حسن جوادی منتشر شد. در مقدمه کتاب، دو شرح حال از زندگی مولف اثر به قلم عبدالحسین نوایی و علامه میرزا محمدعلی معلم‌حبیب‌آبادی آورده شده است. پایان‌بخش کتاب نیز تصاویر، چهار فهرست شامل نام اشخاص، نام‌های جغرافیایی، سلسله‌ها، طوایف، مدنیات، کتاب‌ها و نشریه‌ها است.

ملک‌المورخین از روزنامه‌نگاران مهم اواخر دوره مظفری و مشروطه بوده که روزنامه‌های «آیینه عیب‌نما»، «وطن»، «شاهنشاهی»، «آزاد» و «صفحه روزگار» را تاسیس کرده بود. وی در 17 ربیع‌الاول 1332 (13 فوریه 1914) به همراه نجفقلی‌خان بختیاری صمصام‌السلطنه عازم اصفهان شد. از آن جا که سفرش بیش از پنج ماه طول نکشید، نمی‌تواند تمام آثار تاریخی اصفهان را به تفصیل شرح دهد و در ادامه سفرنامه تاریخ، شرح دهات و قصبات اصفهان، سالشمار حوادث اصفهان را پس از اسلام تا زمان فتحعلی‌شاه، به‌ویژه فتنه افغان‌ها و وحشیگری‌های محمود و اشرف افغان را به‌طور مفصل از منابع دیگر می‌آورد.

در بخش پایانی سفرنامه، ابنیه و آثار تاریخی اصفهان را بیشتر از «مرآه‌البلدان» و «شاردن» نقل کرده است. نوشتن سفرنامه و تاریخ اصفهان در ماه رجب 1332 به پایان رسید که کمتر از دو ماه پیش از شروع جنگ جهانی اول در پنجم رمضان 1332 (28 جولای 1914) است.

در مقدمه کتاب آمده است: «نسخه خطی سفرنامه و تاریخ اصفهان تالیف عبدالحسین‌خان ملک‌المورخین‌کاشانی را نگارنده قریب سی و چند سال پیش از کتابخانه نسخه‌های خطی باکو تهیه کردم و مدت‌ها در فکر چاپ آن بودم تا این دو سال پیش که زنده‌یاد استاد ایرج افشار در سفری که در مریلند میهمان من بودند، قرار شد این نسخه را به تهران برده آماده چاپ سازند که متاسفانه به سبب فوت ایشان مساله چاپ کتاب به تاخیر افتاد.»

جوادی می‌نویسد: «نسخه‌ای که من کتاب را از آن تهیه کرده‌ام همان نسخه‌ای است که رسول جعفریان در مجلدات سوم و چهارم «میراث اسلامی ایران» در سال‌های 1375 و 76 در تهران چاپ کرده است. این نسخه متعلق است به کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی. نسخه دیگری از این کتاب در کتابخانه دانشگاه حقوق دانشگاه تهران به شماره 361 موجود است که متاسفانه نه من و نه جناب جعفریان به این نسخه خطی دسترسی نداشتیم.»

کتاب «سفرنامه و تاریخ اصفهان» به کوشش حسن جوادی، یک‌صدوشصت‌و‌هفتمین اثر از انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی به‌شمار می‌آید که در 270 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 15 هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها