سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
نشست علمی برای شناخت خاستگاه واقعی شیعه

نشست علمی «مؤسس شیعه پیامبر (ص) یا امام صادق(ع)» در پژوهشکده باقرالعلوم(ع)برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبدالرضا عسکری، مدیرگروه دائرةالمعارف صحابه پیامبر(ص) پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در این باره گفت: این نشست علمی پنج‌شنبه(15 اسفندماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد رجبی در پژوهشکده باقرالعلوم برگزار خواهد شد. 

عسکری گفت: بحث پیدایش شیعه موضوع مهمی است که بین اهل سنت و شیعه از زمان‌های بسیار دور مطرح بوده است.

وی افزود: شیعیان معتقدند پیدایش شیعه به زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) بازمی‌گردد و لفظ شیعه نخستین‌بار توسط خود پیامبر(ص) به یاران امیرالمؤمنین امام علی(ع) گفته شد و شاهد آن صحابه‌ای هستند که شیعه امیرالمؤمنین امام علی(ع) بودند و تا آخر با آن حضرت(ع) ماندند و حتی از بیعت با خلفا سر باز زدند.

این مدیر پژوهشی اظهار کرد: در طرف مقابل، اهل سنت معتقدند که شیعه در زمان خلفا هم مطرح نبود، چه برسد به این‌که بلافاصله بعد از زمان رحلت پیامبر(ص) مطرح شود. آنها معتقدند عمده روایتی که شیعه به آن متمسک می‌شود، روایت یعقوبی در کتاب تاریخ او است که عده‌ای مثل سلمان، ابوذر، عمار و مقداد از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و به امیرالمؤمنین علی(ع) مایل بودند و اهل سنت معتقدند که به قول قاضي ابوبكربن عربي، نباید به حرف مورخی غیر از طبری توجه کرد. 

عسکری اظهار داشت: برای پاسخگویی به شبهات مطرح شده درباره اصل و اساس تشیع، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) نشستی علمی را با عنوان «موسس شیعه؛پیامبر(ص) یا امام صادق(ع)» برگزار می‌کند. 

نشست «مؤسس شیعه پیامبر (ص)یا امام صادق(ع)»به همت گروه دایرة‌المعارف صحابه پیامبر(ص) ساعت 9 پنج‌شنبه (15 اسفند ماه) در پژوهشکده باقرالعلوم واقع در قم برگزار خواهد شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها