پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
قرآن چگونه به قدرت،ثروت، شهوت، علم و عبادت می‌نگرد؟

کتاب «آسیب‌شناسی قدرت، ثروت، شهوت، علم، عبادت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم ارفع با استناد به آیات قرآن، این پنج موضوع مهم را بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر در پنج فصل با عنوان‌های«قدرت»،«ثروت»، «شهوت»، «علم» و«عبادت» با استناد با آیات قرآن و روایات معصومین(ع) این عنوان‌ها را آسیب‌شناسی کرده است.

یکی از مواردی که اسلام درباره آن نظریات مهمی را ارایه کرده، پنج موضوع مهم قدرت، ثروت، شهوت، علم و عبادت است. در این کتاب تلاش شده است تا راه‌های موثر برای اصلاح جامعه از نگاه اسلام و اصول اسلامی بیان و بررسی شود.

یکی از ویژگی‌های اثر حاضر، برقراری ارتباط بین قرآن و مؤلفه‌هایی است که ممکن است زمینه نزول شخصیت انسانی را فراهم کنند. در این کتاب نویسنده تلاش می‌کند با استفاده از آیات قرآن، فقط بدی این اصول مهم را مطرح نکند، بلکه ویژگی‌های مثبت این اصول را برای برتری مسلمانان نسبت به سایر افراد نیز بیان کند. 

سیدکاظم ارفع تلاش می‌کند تا پس از تعریف هر کدام از این موضوعات آسیب آن را شرح دهد. وی می‌نویسد:«آسیب دیگر قدرت،‌ستگری است در حالی‌که شخص قدرتمند باید از فرصت به دست آمده برای اجرای عدالت استفاده کند و اگر کسی قصد تعدی به مال، جان و ناموس مردم دارد وی را بر سر جایش بنشاند. چنان‌که بعضی از صاحبان قدرت که تعدادشان بسیار اندک است همت را بر این روال می‌گذارند که عدالت را گسترش دهند وحق را به صاحب حق برسانند.»

نویسنده کتاب علاوه بر استفاده از آیات قرآن از کتاب‌های معتبری مانند «نهج‌البلاغه»،«کنزالعمال»،«غررالحکم»،«نورالثقلین»،«بحارالانوار»،«تحف‌العقول» و «مستدرک الوسایل» استفاده کرده است. 

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم:«عالم باید از درک بالایی برخوردار باشد و مقتضای حال را در درس و بحث و سخنان و نوشتار خویش در نظر بگیرد و ضعف جذب مردم به خوبی‌ها را نداشته باشد چه بسا عالمانی که با گفتار و بیان محتویات ذهنی و علمی خود باعث فرار مردم از خدا و دین شده و آن‌ها را به زندگانی دنیا مأیوس و به جهان آخرت ناامید می‌کنند.»

چاپ دوم کتاب «آسیب‌شناسی قدرت، ثروت، شهوت، علم، عبادت» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم ارفع به زودی از سوی انتشارات پیام عدالت منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها