پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
جست‌و جوی مکان جواهرات الماس با یک کتاب

کتاب «السالوادور» تالیف نوذر نظری از مجموعه «کتاب سبز» وزارت امور خارجه منتشر شد. این کتاب به بررسی این کشور آمریکای جنوبی می‌پردازد و سیر تحولات فرهنگی و تاریخی آن را شرح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «السالوادور» به کوشش نوذر نظری دربردارنده هفت فصل با عناوین «جغرافیا»، «تاریخ»، «فرهنگ»، «اوضاع اقتصادی»،‌ «ساختار سیاسی»، «سیاست خارجی» و «روابط با جمهوری اسلامی ایران» است.

السالوادور، کشوری است در آمریکای مرکزی به پایتختی سان سالوادور. این کشور کوچک در جنوب آمریکای شمالی قرار دارد و توسط کشورهای هندوراس، گواتمالا و همچنین خلیج فونسکا و اقیانوس آرام در برگرفته شده است.

در قدیم در منطقه کنونی السالوادور، سرخ‌پوستان پیپیل در قسمت غربی و سرخ‌پوستان لنکا در قسمت شرقی سکونت داشتند. پیپیل‌ها با سوزاندن شهرهای ساکنان پیشین، شهرهای خود را بنا کرده و یک پادشاهی به نام کوزکاتلان را بنا کردند. کوزکاتلان در زبان پیپیل به معنای مکان جواهرات الماس بود و اکنون نیز برای اشاره به فردی از السالوادور که تبار و فرهنگش با آن تمدن مرتبط است از عبارت کوزکاتلانی استفاده می‌شود. از تمدن مایاها در السالوادور نیز مکان‌های باستانی چندی به‌جای مانده که از آن‌جمله می‌توان به تازومال، خویا دکرن، کاسا بلانکا و چالچوپا اشاره کرد. 

در بخشی از کتاب درباره سیر تحولات فرهنگی در السالوادور می‌خوانیم: «بومیان السالوادور که خود قرن‌ها پیش از ورود اسپانیایی‌ها به السالوادور مهاجرت کرده بودند، فرهنگ خود را که عمدتا براساس بت‌پرستی و ارزش‌های ناشی از پرستش باران که در عین حال مطابق با زندگی کشاورزی بود رواج دادند، اما با ورود فاتحان اسپانیایی و مسیونرهای مذهبی تاب مقاومت نیاورده و به لحاظ یافتن مشترکاتی در اعمال مذهبی دین جدید، به آیین کاتولیک گرویدند و با اختلاط نژادی با اسپانیایی‌ها، فرهنگ و سلوک زندگی آنان را نیز پذیرفتند.»

السالوادور کشوری کوهستانی است، رشته‌های کوهستانی در امتداد مرز با هندوراس و زنجیره‌های آتشفشانی و بلندتر در جنوب قرار دارد. آب و هوای آن در ساحل، استوایی مرطوب و بسیار گرم است، در حالی که مناطق درونی معتدل است. السالوادور بیش از ۳۰۰ رودخانه دارد که مهم‌ترین آن رود لمپا است که از گواتمالا سرچشمه می‌گیرد و تنها رودخانه قابل کشتیرانی در السالوادور است. لمپا و شاخه‌های آن حدود نیمی از کشور را آبیاری می‌کند. این کشور همچنین بیش از 20 آتشفشان دارد.

نقاشی، کاشی‌کاری و بافندگی از هنرهای دستی اصلی در السالوادور به‌شمار می‌آیند. از مهم‌ترین نویسندگان الساوادور می‌توان به فرانسیسکو گاویدیا، سالارروئه، کلاودیا لارس، آلفردو اسپینو، پدرو جفروی ریواس، مانلیو آرگوئتا، و خوزه روبرتو سئا اشاره کرد. 

درباره حضور ایرانیان در این کشور در کتاب آمده است: «به‌طور کلی حضور ایرانیان در منطقه آمریکای لاتین حتی در کشورهای نسبتا توسعه‌یافته این منطقه بسیار محدود است. ایرانیانی که به کشور آمریکای لاتین مهاجرت کرده‌اند عمدتا پیرو فرقه ضاله بهاییت هستند که به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا مقیم شده‌اند. آنان بیشتر ترجیح داده‌اند در کشورهای آمریکای جنوبی که از امکانات مالی و اقتصادی بیشتر و درعین حال جاذبه‌های گردشگری برخوردار هستند سکنی گزینند و در این میان کشورهایی نظیر السالوادور که به صنعت گردشگری آن‌ها به دلیل ناآرامی‌های سیاسی طی سال‌های اخیر لطمه وارد شده از اولویت برخوردار نبوده‌اند.» 

چاپ نخست کتاب «السالوادور» تالیف نوذر نظری در 144 صفحه و بهای پنج‌هزار و 300 تومان از سوی اداره نشر وزارت امورخارجه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت._

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها