دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
مترجم پرکار نمایشنامه، رییس شورای ارزشیابی تئاتر شد

رضا دادویی به رياست شورای ارزشيابی و نظارت تئاتر تعيين شد. دادویی یکی از مترجمان پرکار حوزه تئاتر و سینماست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا دادویی، نمایشنامه‌نویس، مترجم، محقق، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما از سوی حسین طاهری به ریاست شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی انتخاب شد. 

دادویی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد دادویی «نیهیلیزم و تاثیر آن بر آثار نمایشی عباس نعلبندیان» بود. او هم‌اکنون مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و پیام نور و همچنین عضو پیوسته انجمن نمايشنامه‌نويسان خانه تئاتر و سردبير فصلنامه هنر و انديشه است. 

دادویی یکی از مترجمان پرکار نمایشنامه است. از میان ترجمه‌های منتشر شده در این حوزه می‌توان به؛ «مجموعه نمایشنامه‌های هنریک ایبسن»، نمایشنامه‌نویس شهیر نروژی، «مجموعه آثار شکسپیر به زبان ساده و مناسب برای اجرا»، «سرایدار و زبان کوهستانی»، «جشن تولد و تک‌گویی»، «درد مختصر و آسایشگاه»، «شبی بیرون از خانه و خاکستر به خاکستر»، «اتاق بالابر و غذا»  جمله نمایشنامه‌های هرولد پینتر، «استاد تاران» آرتور آداموف و «تماس» ویلیام اینگ اشاره کرد. 

همچنین «خانه خوبرویان خفته» از یاسوناری کاواباتا، «بعد از زلزله» از هاروكی موراكامی و «بهترین داستان‌های کوتاه گابریل گارسیا مارکز: زیباترین غریب جهان همراه با 12 داستان دیگر» از جمله ترجمه‌های منتشر شده دادویی در حوزه ادبیات داستانی است.

کتاب «تاریخچه سینما» اثر ریچارد پلات و «شکسپیر» اثر پیتر کریسپ از جمله کتاب‌های مجموعه دانستنی‌های انتشارات سبزان، نیز با ترجمه رضا دادویی به چاپ رسیده است. 

کارگردانی فیلم نیز بخشی از فعالیت‌های هنری دادویی بوده که برخی از این آثار در جشنواره‌های داخلی و خارجی چون جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مسکو، درسدن و رم و همچنین جشنواره داخلی جام جم، حایز رتبه برتر شده‌اند. از جمله فیلم‌هایی دادویی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:‌ «تعبیر خواب»، «از ميان آينه»،‌«عزیمت» و «خانه در غبار». 

عضويت در هيأت انتخاب چهارمين دوره جشنواره جايزه بزرگ آوينی، دبيری و داوری بخش رسانه‌های تصويری جشنواره بين‌المللی مقاومت، داوری جشنواره تئاتر محله، عضويت در هيأت داوران نخستين جشنواره عكس و فيلم مستند اجتماعی، عضويت در هيأت داوران بخش نمايشنامه‌خوانی بيست‌ويكمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر و عضويت در شورای نويسندگان فصلنامه تخصصی تئاتر مركز هنرهای نمايشی، بخشی از سوابق کاری دادویی در حوزه‌های داوری جشنواره‌های تئاتر و سینماست./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها