سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۰
«مدیریت فرهنگی بقاع متبرکه» مکتوب شد

کتاب «مدیریت فرهنگی بقاع متبرکه» به قلم دکتر علی شریفی و مجتبی قاسمی سعادت‌آبادی منتشر شده است‌.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب با عنوان‌هایی مانند «آسیب‌ها و موانع بررسی موضوع»،«فرآیند مدیریت فرهنگی بقاع و اماکن متبرکه به عنوان قطب‌های فرهنگی»،«تبیین نقش بقاع متبرکه و کارکردهای زیارت، بایدها و نباید‌ها» و «شناخت وضعیت موجود سازمان اوقاف و امور خیریه» به بررسی کارکردهای بقاع متبرکه در کارهای فرهنگی پرداخته است.

به عقیده نویسنده، وجود هزاران بقعه و مکان متبرکه در ایران همراه با اعتقاد راسخ ایرانیان به مقام و منزلت مجاوران آن، چنان ظرفیتی را در این اماکن ایجاد کرده است که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان این اماکن را به قطب فرهنگی مبدل کرد.

قاسمی سعادت‌آبادی می‌نویسد:«تاکنون به اماکن مذهبی و امامزادگان تنها از دید معنوی نگریسته می‌شده است اما نباید از این نظر غافل شد که به این امامزادگان مقدس می‌توان با نگاه اثر گذاری در فرهنگ جامعه نگریست، چرا که از اهداف اولیه مبعوث شدن پیامبر(ص) و نازل شدن قرآن تغییر دادن فرهنگ جامعه بوده است، بدون شک ائمه(ع) و امامزادگانِ از نسل ایشان نقش تاثیرگذاری در شکل‌دهی فرهنگ جامعه خواهند داشت.»

این کتاب با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های بقاع متبرکه و همچنین بهره‌گیری شاخصه‌های فرهنگ غنی اسلامی در راه تثبیت و توسعه فرهنگ ناب اسلامی با پرهیز از پراکنده‌کاری موازی و توجه به استراتژی هماهنگ‌سازی و مدیریت فرهنگی بقاع متبرکه به عنوان قطب‌های فرهنگی کشور تالیف شده است و به تدوین مدل و ساختاری جدید برای مدیریت فرهنگی در قالب شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته در بقاع و اماکن متبرکه کمک می‌کند.

یکی از ویژگی‌های اثر حاضر این است که به ظرفیت‌های فراوان نهفته در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور و ضرورت بازکاوی آن‌ها در بهبودبخشی نگرش به امامزادگان و افزایش ضریب اثرگذاری فرهنگی آنان در جامعه توجه خاصی کرده است. 

کتاب «مدیریت فرهنگی بقاع متبرکه» با شمارگان 500 نسخه، در 106 صفحه و به بهای 35 هزار ریال از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها