شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
فراخوان خاطره‌نگاری ایرج افشار از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب

مرکز پژوهشی میراث مکتوب به مناسبت سومین سالگرد درگذشت ایرج افشار، پدر کتابشناسی ایران از علاقه‌مندان درخواست کرده تا خاطرات و یادداشت‌هایی که درباره وی دارند به پست الکترونیک این مرکز ارسال کنند.

اکبر ایرانی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مرکز پژوهشی میراث مکتوب به مناسبت سومین سالگرد درگذشت استاد ایرج افشار، در نظر دارد خاطرات و یادداشت‌هایی از استادان، دانشجویان و پژوهشگران درباره شخصیت ایرج افشار، استاد پیشکسوت ایرانشناسی و کتابشناسی روی وب سایت این مرکز قرار دهد.

مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب بیان کرد: علاقه‌مند بودیم مانند هر سال برای بزرگداشت زنده‌یاد ایرج افشار برنامه‌ای داشته باشیم. در دو سال گذشته نشست‌ها و همایش‌هایی برگزار شد و امسال نیز قرار است خاطراتی از دوستان و شاگران این استاد را گردآوری کنیم تا علاوه‌بر سایت میراث مکتوب و شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ویژه‌نامه‌ای در «گزارش میراث» نیز منتشر شود. 

وی با اشاره به این‌که تاکنون استقبال خوبی از این برنامه صورت گرفته و به تدریج نیز خاطرات بیشتری به آن‌ها افزوده خواهد شد، گفت: این حرکت در واقع به نوعی بازتعریف و معرفی استاد افشار به‌شمار می‌آید که در احیای نسخ خطی و معرفی آثار مکتوب ایران نقش بسزایی داشته است. 

ایرانی در پایان اظهار کرد: از علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا خاطرات و یادداشت‌های خود را حداکثر در یک‌هزار کلمه تا 18 اسفندماه برای مرکز پژوهشی میراث مکتوب به نشانی info@mirasmaktoob.ir ارسال کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند به همراه خاطرات خود، عکس‌هایی از استاد ايرج افشار را برای انتشار در اختیار مرکز پژوهشی میراث مکتوب قرار دهند. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که نشستی نیز در روز درگذشت استاد (18 اسفندماه) در میراث مکتوب برپا شود.

ایرج افشار، پژوهشگر، ایرانشناس و پدر کتابشناسی ایران، متولد ۱۶ مهرماه ۱۳۰۴ در تهران و فرزند محمود افشار  است. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان «زرتشتیان» و «شاپور تجریش» گذراند. در سال 1324 در رشته ادبی از دبیرستان فیروز بهرام دیپلم گرفت. وی در سال 1328 در رشته حقوق قضایی و با رساله «اقلیت‌ها در ایران» از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و از سال 1329 به‌عنوان دبیر در دبیرستان‌های تهران به تدریس پرداخت.

در سال 1330 به تشویق محمدتقی دانش‌پژوه، به کتابداری در کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران پرداخت و در سال 1331 مجله «فرهنگ ایران‌زمین» را بنیان گذاشت. همکاران وی در تاسیس این مجله محمدتقی دانش‌پژوه، منوچهر ستوده، مصطفی مقربی و عباس زریاب‌خویی بودند.

این کتابشناس معروف ایرانی از سال 1333 تا سال 1335 سردبیر مجله «سخن» به صاحب امتیاز  دکتر پرویز ناتل‌خانلری بود و از سال 1337 تا سال 1357 نیز سمت مدیر و سردبیری مجله «راهنمای کتاب» را بر عهده داشت. این ایرانشناس از سال 1337 به تدریس در دانشسرای عالی وابسته به دانشگاه تهران پرداخت.
 
ایرج افشار در سال 1341 به ریاست کتابخانه ملی ایران و در سال 1342 به ریاست مرکز تحقیقات ایرانشناسی دانشگاه تهران رسید. در همین سال، فهرست‌نگاری مجموعه کتاب‌های چاپی فارسی دانشگاه هاروارد آمریکا را به اتمام رساند و از سال 1344 تا 1358 رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران بود. 

وی همچنین از سال 1348 تا سال 1357 دانشیار و سپس استاد رشته تاریخ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود. در سال 1374 فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی فارسی در «کتابخانه ملی اتریش» در وین را بر عهده گرفت و به پایان رساند.
 
ایرج افشار تحقیقات ارزشمندی درباره ایرانشناسی و کتابشناسی انجام داد که این تحقیقات در نشریات معتبر ایرانی و خارجی منتشر شده‌ است. این پژوهشگر كه ملقب به پدر کتابشناسی ایران است چهارشنبه، 18 اسفندماه سال ۱۳۸۹ در بیمارستان جم تهران درگذشت./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها