یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۳
«هويت ملي لبنان» در يك كتاب بررسی شد

كتاب «لبنان؛ هويت ملي و تاثير آن بر روابط دوجانبه با ايران» به قلم صالح راموز از سوي انتشارات سروش منتشر شد. مسايل هويتي لبنان، محوري‌ترين موضوع مطرح‌شده در اين كتاب است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب به بررسي مولفه‌ها و عناصر تشكيل‌دهنده هويت ملي كشور لبنان و پژوهش در ساختار طايفه‌اي آن در بستر تاريخي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي مربوطه مي‌پردازد. 

هويت يكي از مباحث مهم در علوم انساني است و مولفه‌هاي گوناگوني از سرزمين، محيط طبيعي، نژاد و قوميت تا مولفه‌هاي پيچيده‌اي همچون ساختار فرهنگي را در برمي‌گيرد. از اين‌رو، در اين كتاب مسايل هويتي لبنان، محوري‌ترين موضوع مطرح‌شده در اين كتاب است.

اين كتاب در چهار فصل با عناوين «مفهوم هويت ملي و مساله موجوديت لبنان»، «مولفه‌هاي هويت ملي لبنان»، «تاثيرات مسايل هويتي بر جامعه لبنان» و «تاثير ساختار جامعه لبنان بر روابط دو جانبه اين كشور با ايران» تنظيم شده است. 

نويسنده در مقدمه اين كتاب مي‌نويسد: «در مورد لبنان و مسايل هويتي آن و همچنين ساختار اجتماعي و طايفه‌اي اين كشور، متاسفانه منابع فارسي اندكي وجود دارد. اكثر كتاب‌هاي تاليف شده به زبان فارسي درباره لبنان، مربوط به مسايل صرف سياسي و درگيري‌هاي طايفه‌اي معاصر و مسايل جنگ داخلي آن‌ است و كمتر منبع فارسي درباره لبنان وجود دارد كه به مسايل هويتي، اجتماعي ، فرهنگي و تاريخي آن به طور ريشه‌اي توجه كرده باشد.» 

«مفهوم‌شناسي هويت»، «هويت ملي و مولفه‌هاي آن»، «ديدگاه‌هاي رايج درباره موجوديت كشور لبنان» و «علت وجودي» مباحث محوري فصل نخست اين كتاب را تشکیل می‌دهند كه زير عنوان «مفهوم هويت ملي و مساله موجوديت لبنان» مطرح مي‌شوند. 

فصل دوم به مولفه‌هاي «هويت ملي لبنان» شامل سرزمين، زبان، وضعيت نژادي، مذهب، ساختار اجتماعي، ساختار فرهنگي، تاريخ مشترك و ساختار حكومت لبنان اختصاص دارد. 

نويسنده در بخشي از اين فصل درباره ساختار اجتماعي لبنان مي‌نويسد: «جامعه طايفه‌اي لبنان متشكل از فرقه‌هاي گوناگون مذهبي است كه سه طايفه ماروني، شيعي و سني اصلي‌‌ترين آن‌ها از نظر جمعيت هستند. در درجه دوم ارتودوكس‌ها، كاتوليك‌هاي يوناني، دروزيان و ارمني‌ها قرار دارند و در درجه آخر بقيه اقوام مسيحي و علوي و اسماعيليان هستند كه جمعيت اندكي را تشكيل مي‌دهند.»

جوامعي مانند لبنان در عين داشتن ويژگي‌هاي مشترك با بقيه جوامع، به سبب داشتن ساختار جمعيتي و فضايي خاص خود، ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارند كه تعدادي از آن‌ها مثبت و تعدادي نيز منفي تلقي مي‌شوند. بررسي اين ويژگي‌ها، موضوعي است كه در بخش سوم اين كتاب با عنوان «تاثيرات مسايل هويتي بر جامعه لبنان» مورد واكاوي قرار مي‌گيرند. 

«تاثير ساختار جامعه لبنان بر روابط دو جانبه اين كشور با ايران»، عنوان فصل چهارم و آخر اين كتاب است كه بررسي شرايط تاثيرپذيري سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از وضعيت ساختار طايفه‌اي كشور لبنان است. «ارتباط تاريخي ايران و لبنان بر محور تشيع»، «سابقه جهت‌گيري و عملكرد جمهوري اسلامي ايران در عرصه داخلي لبنان»، «ارزيابي عملكرد حزب‌الله» و «الزامات جمهوري اسلامي ايران در عرصه روابط با لبنان» از جمله مباحثي است كه در اين فصل مورد بررسي قرار مي‌گيرند. 

چاپ نخست كتاب «لبنان؛ هويت ملي و تاثير آن بر روابط دوجانبه با ايران» نوشته صالح راموز، در 294 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهاي 12 هزار تومان از سوي انتشارات سروش چاپ و روانه بازار نشر شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها