پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱
غفلت از کتاب‌های تاریخ اسلام در تاریخ تمدن مسلمانان

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی معتقد است که تاریخ تمدن و فرهنگ مسلمانان در کتاب‌های تاریخ اسلام نادیده گرفته شده و بیشتر به تاریخ سیاسی توجه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) صادق آیینه‌وند در پاسخ به این سوال که «در متون تاریخی اسلام که به یادگار مانده تا چد حد امانت‌داری شده است و صحت مطالب تایید می‌شود» اظهار کرد صحت مطالب کتاب‌های تاریخی اسلام درجات متفاوتی دارد و در برخی مانند «تاریخ یعقوبی» بیش از 80 درصد مطالب درست است.
 
وی ادامه داد:‌ البته در نمونه‌هایی مانند کتاب‌های قرن پنجم و ششم کمتر مطالب صحیح وجود دارد و شاید 30 درصد آن درست باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره غفلت تاریخ‌نگاران اسلام از درج مطالبی درباره سبک زندگی و فرهنگ مسلمانان عنوان کرد: بحث تغییرات اجتماعی در کتاب‌های تاریخ اسلام مطرح نیست. تاریخ اجتماعی و تحول‌ساز در این کتاب‌ها کمتر در نظر گرفته شده است و ما بیشتر تاریخ سیاسی را مد نظر قرار دادیم. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: باید تاریخ تمدن نوشته شود و رویکرد ما در پژوهشگاه نیز این است که به این مغفولات توجه کنیم و تاریخ تمدن، فرهنگ و تاریخ اجتماعی را بر تاریخ سیاسی غلبه دهیم.
 
آیینه‌وند اظهار کرد: متاسفانه مورخان قدیمی تحت سلطه حکومت به این بخش از تاریخ بی‌توجهی کردند ولی امروز این نگرش وجود دارد و باید این کار صورت بگیرد. 

وی در بخش پایانی سخنانش به خدمات ایرانی‌ها در تاریخ اسلام اشاره کرد و افزود: ایرانی‌ها در فتوحات اسلام و گسترش و تشیع در ایران و در تولید علم و تمدن‌سازی نقش داشته‌اند و در این موضوع شکی نیست. 

وی یادآور شد: در واقع، این‌گونه نبوده است که تنها اسلام به ایرانیان خدماتی ارایه کرده باشد، بلکه ایرانی‌ها نیز خدمات بسیاری به اسلام ارایه کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها