دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
جلد دوم «ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی» از راه می‌رسد

محمدتقی تقی‌پور از نگارش جلد دوم کتاب «ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی» خبر داد و گفت: این کتاب به روابط اقتصادی، بازرگانی و تجاری اسرائیل و ایران در دوران حکومت رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی می‌پردازد.

تقی‌پور با اعلام این خبر به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: جلد دوم این اثر به نقش کارشناسان و فعالان اسرائیلی در عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور ایران اختصاص دارد و نشان می‌دهد که نفوذ اسرائیلی‌ها در داخل ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی مشهود بوده است.

وی ادامه داد: بخش عمده این فعالیت‌ها از نگاه ایرانیان،‌ مورخان و علاقه‌مندان تاریخ پنهان بوده است و با توجه به این‌که در داخل ایران منابع تاریخی مستندی در این حوزه نداریم، تمام موارد و مسایلی که در این کتاب به آن‌ها اشاره می‌شود همگی مبتنی بر اسناد دوره پهلوی در دربار، ساواک، نمایندگی‌های دیپلماتیک ایرانی یا نوشته‌ها و اسناد اسرائیلی‌ها است.

تقی‌پور با اشاره به منابع محدود کشورمان در این حوزه، عنوان کرد: ما در حوزه بررسی نقش یهودی‌ها و اسرائیلی‌ها در کشورمان متاسفانه منابع کتابخانه‌ای نداریم و حتی استادان علوم سیاسی و تاریخ دانشگاهی ما نیز اطلاعات کم و محدودی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بارها در گفت‌وگو با استادان یا فعالان حوزه تاریخ متوجه شدم که بسیاری از آن‌ها حتی نمی‌دانند که سفارت اسرائیل تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در خیابان فلسطین کنونی که سفارت فلسطین در آن قرار دارد، واقع بوده است و معتقدم در این زمینه باید کارهای بیشتر و موثرتری انجام شود.

تقی‌پور با بیان این‌که استخراج، جست‌وجو، پیدا کردن و جمع‌آوری اسناد تاریخی اقدامی ضروری است، اظهار کرد: نکته‌هایی که در اسناد و برگه‌های تاریخی وجود دارند، گنجینه‌هایی پنهان است که به راحتی در دسترس مخاطب نیست و کارشناسان و محققانی باید کتاب‌ها، اسناد و مطالب متعددی را بخوانند و سپس این اطلاعات را در قالب کتاب به مخاطب ارایه بدهند.

به گفته وی، محققان و پژوهشگران حوزه تاریخ باید تلاش کنند بسیاری از رویدادهای پنهان تاریخ معاصر ایران را در حافظه تاریخی ایران ثبت کنند زیرا این حرف‌های ناگفته در حافظه تاریخ ثبت می‌شود و نسل آینده با مطالعه این کتاب‌ها و مقالات می‌توانند با این اطلاعات مستند به خوبی آشنا شوند.

تقی‌پور همچنین با انتقاد از این موضوع که مبحث اقدامات اسرائیل در کشور ایران در تاریخ‌نگاری رسمی کشور غفلت شده است، یادآور شد: منابع مدون و منسجمی نیز در متون و کتاب‌های تاریخی دنیا وجود ندارد و به نظر می‌رسد که در این کار تعمدی بوده است.

وی همچنین به مباحث ارایه شده در جلد نخست کتاب «ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی» اشاره کرد و گفت: در این اثر به مباحثی مانند راهبرد تاسیس دولت یهود در فلسطین صحبت شده و در ادامه آمده که خاستگاه اندیشه برپایی دولت یهود چه بوده است و بعد از آن زرسالاران و پولداران یهودی در دو سه قرن گذشته در اروپا معرفی شده‌اند و بررسی کرده‌ایم که این افراد چگونه بر اریکه قدرت و سیاست تکیه کرده‌اند و اروپا را در دست خود گرفتند.

تقی‌پور یادآور شد:‌ ایران در حلقه راهبرد پیرامونی صهیونیسم دیگر مبحث این کتاب است که در آن تحولات ایران از جنگ جهانی اول و زمان قاجار آغاز و سپس به کودتای رضاخان و چگونگی روی کار آمدن وی اشاره دارد، تعاملات رضاخان با یهودی‌ها زمانی که آن‌ها با گرایش صهیونیسم در ایران فعالیت می‌کردند را نیز می‌توان از دیگر مباحث این کتاب معرفی کرد که تا به قدرت رسیدن رضاشاه و تعامل یهودیان با او و چگونگی به قدرت رسیدن محمدرضا شاه ادامه دارد.

وی زمان انتشار این اثر را بهار سال 1393 و ناشر آن را موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی اعلام کرد و افزود: مخاطبان این کتاب تاریخ‌نگاران، مورخان، پژوهشگران، استادان دانشگاهی و دانشجویانی هستند که کارهای علمی و پژوهشی در حوزه تاریخ را دنبال می‌کنند.

محمدتقی تقی‌پور بیش از 28 سال است در حوزه مطالعاتی و پژوهشی حوزه یهود و صهیونیزم فعالیت می‌کند. وی بیش از 14 عنوان کتاب دارد که از میان آن‌ها می‌توان به «استراتژی پیرامونی اسرائیل»، «ایران و اسرائیل در دوران سلطنت پهلوی»، «سازمان‌های یهودی و صهیونیستی در ایران»، «پس پرده هولوکاست»، «تکاپوی صهیونیسم در ایران معاصر» اشاره کرد. از وی همچنین کتاب‌هایی به زبان انگلیسی و عربی در خارج از کشور منتشر شده است. کتاب «قصه قوم برگزیده» عنوان اثری به زبان انگلیسی از تقی‌پور است که در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت توقیف شد. وی مدیرمسوولی ماهنامه «نسیم قدس» را نیز بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها