شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۷
سلطانی‌فر مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها شد

محمد سلطانی‌فر، استاد و نویسنده حوزه رسانه و ارتباطات جایگزین محمدمهدی انصاری در سمت ریاست دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها شد. وی کتاب‌های «پوشش خبری» و «روابط عمومی الکترونیک» را به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد سلطانی‌فر پیش از این مولف دو جلد کتاب با عنوان «پوشش خبری» و «روابط عمومی الکترونیک» بوده است، کتاب‌هایی در حوزه رسانه که هر دو اثر به عنوان منبع درسی دانشگاهی به شمار می‌آیند.

کتاب «پوشش خبری» نوشته دکتر محمد سلطانی‌فر و دکتر شهناز هاشمی که در سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات سیمای شرق به چاپ رسید. این کتاب حاصل تجربیات و مطالعات نویسندگان و تحقیقاتی است که تاکنون در زمینه‌های گوناگون از جمله جنگ‌های روانی، فیلترهای خبری، روش‌های سانسور و به طور کلی انواع دروازه‌بانی خبر انجام شده است که بر خبر سوار شده و مسیر آن را از واقعیات دور می‌کنند و یا آن را به واقعیات نزدیک می‌کنند.

این کتاب در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول راجع به افکار عمومی و نحوه شکل‌گیری آن، پوشش خبر و شیوه‌های مربوطه، ژورنالیسم تلویزیونی و چگونگی دفاع در برابر تهاجم رسانه‌ها بحث شده است. بخش دوم نیز در خصوص مطالعات و تحقیقات انتقادی، ارتباطات اقناعی و سیاسی، جنگ روانی و شایعه بررسی و تنظیم شده است.

کتاب «دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک» دیگر اثر نگارشی وی به شمار می‌آید که در سال 1389 منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است که در فصل اول به بیان مفاهیم دیپلماسی، دیپلماسی عمومی، روابط عمومی الکترونیک، اهمیت دیپلماسی عمومی، ابزارهای دیپلماسی عمومی و مفاهيم اصلي ديپلماسي عمومي پرداخته شده است. در فصل دوم به بررسی مفهوم دیپلماسی عمومی نوین و کارکردهاي دیپلماسی عمومی نوين پرداخته شده است. فصل سوم نیز به مبحث دیپلماسی شبکه‌ای اختصاص یافته است.

محور عمده این فصل بررسی نقش شبكه‌هاي اجتماعي در ديپلماسي عمومي نوین است، در فصل چهارم هم حوزه‌ها و ابزارهای دیپلماسی عمومی نوین مورد بررسی قرار گرفته‌اند. انواع ديپلماسي عمومي نوین و حوزه‌ها و ابزارهاي ديپلماسي عمومي كشورهاي مختلف محورهای عمده این فصل به شمار می‌آیند.

در فصل پنجم قدرت نرم؛ دیپلماسی عمومی نوین مورد بررسی قرار گرفته است. فصل ششم و هفتم نیز به روابط عمومی بین‌المللی و دیپلماسی اختصاص دارد.

سلطانی‌فر متولد سال 1340 در تهران است او در ابتدا لیسانس شیمی از دانشگاه تربیت معلم تهران دریافت کرد، سپس در مقطع کارشناسی ارشد روزنامه نگاری را در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد، همچنین دکترای روزنامه‌نگاری‌اش را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کسب کرد. وی اکنون استادیار تمام وقت گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات است.

از جمله سوابق رسانه‌ای و ارتباطی دکتر محمد سلطانی فر می‌توان به مدیر مسوولی روزنامه انگلیسی زبان TEHRAN TIMES، مدیریت انتشارات نشریات سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر مسول روزنامه انگلیسی زبان IRAN NEWS، مدیر مسوول هفته نامه آلمانی زبان IRAN ZEITUNG، مدیر مسوول روزنامه صبح اقتصاد، مدیر گروه مطالعات رسانه‌ای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت‌نظام اشاره کرد.

وی همچنین در سال 1389 با تأیید و تصویب اعضای کمیته علمی پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک شناخته و معرفی شد.

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در سال‌ 1368 زیر نظر معاونت‌ امور مطبوعاتی‌ و تبلیغاتی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ با هدف تشویق‌ تحقیق‌ و گسترش‌ آموزش‌ در زمینه‌ ارتباطات‌ اجتماعی‌ با تأکید خاص‌ بر مطبوعات‌ و روزنامه‌نگاری‌ بنیاد نهاده‌ شد. این دفتر در سال‌ 1375 بر اساس‌ سیاست‌های‌ کلی‌ دولت‌ و با هدف به‌ منظور هماهنگی‌ بیشتر بین‌ نهادهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌، دفتر گسترش‌ آموزش‌ رسانه‌ها با مرکز مطالعات و توسعه رسانه‌ها ادغام‌ شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها