شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
حافظه‌محوری نظام آموزشی بزرگترین آفت است

غلامرضا سحاب، مدیر انتشارات دنیای جغرافیای سحاب، جغرافیا را علم شناخت محیط طبیعی دانست و شیوه تدریس حافظه‌محوری که به دنبال حفظ تک تک لغات کتاب درسی است را نادرست خواند.

غلامرضا سحاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مسایل زیست محیطی همواره یکی از شاخه‌های جغرافیا بوده است؛ سال‌ها جغرافیدانان با کارشناسان محیط زیست همکاری نزدیکی داشته‌اند و در همین راستا به شخصه هیچ‌گاه محیط زیست و جغرافیا را مجزا از یکدیگر نمی‌دانم. 

مولف کتاب «دومین اطلس جغرافیایی دوره قاجار» در پاسخ به این سوال که آیا طرح مباحث آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران در کتاب‌های درسی جغرافیا ضرورت دارد، گفت: آلودگی هوا، واقعیت جامعه ما است و بنابراین آگاهی دانش‌آموزان از این معضل ضروری است.

وی ادامه داد: بچه‌ها باید درباره آلاینده‌های هوا، تبعات و نتایج آن مانند آسم، انواع آلرژی‌ها و بیماری‌ها و راهکارهای کنترل آن بیاموزند به ویژه این‌که به علت دارا بودن ریه‌هایی ضعیف‌تر در مقایسه با بزرگسالان، بیشتر در معرض بیماری‌های این‌چنینی قرار دارند. 

سحاب افزود: ما در عصری زندگی می‌کنیم که با وجود رسانه‌های مختلف و اینترنت نیازی به کتمان حقایق جامعه، حتی به بهای ایجاد نگرانی، وجود ندارد.

مدیر انتشارات دنیای جغرافیای سحاب، فرهنگ‌سازی در موضوعی مانند استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی در کتاب‌های درسی جغرافیا را امری مهم و ضروری خواند و بیان کرد: نایلون به علت تجزیه‌ناپذیر بودن سال‌های سال در طبیعت باقی می‌ماند و امروزه همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از پاکت‌های کاغذی و پارچه‌ای برای خرید و حمل مواد، محیط زیستی پاک‌تر خواهند داشت. 

وی افزود: همچنین با توجه به تولید نایلون‌ها از مواد بازیافتی که سرطان‌زا بودن آن‌ها به اثبات رسیده، آگاه‌سازی درباره این مسایل از وظایف نظام تعلیم و تربیت است. 

سحاب با انتقاد از شیوه تدریس درس جغرافیا در مدارس کشور، گفت: جغرافیا علم شناخت محیط طبیعی است و صرفا نباید در کلاس‌های درس با نظام آموزشی حافظه‌محور که به دنبال حفظ کردن تک تک لغات کتاب درسی و ارایه آن‌ها در روز امتحان است، تدریس شود. 

مولف کتاب «مسجد کبود» ادامه داد: این معضل نه فقط در مدارس بلکه در دانشگاه‌ها نیز وجود دارد و علت آن غفلت سیستم آموزشی کشور از آموزش عملی و تکیه بر سیستم واحدی است که تناسبی با شرایط کشور ما ندارد. 

وی در پایان سخنانش افزود: بنابراین لازم است آموزش جغرافیا در محیط‌های طبیعی مانند کوه، دشت، جنگل و کویر صورت گیرد و معلم علاوه بر محتوای کتاب درسی، از فیلم‌ و عکس نیز در فرآیند تعلیم و تربیت بهره جوید./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها