سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
شمارش معکوس برای رسیدن رمان پست مدرن روسی به ایران

رمان «اومون را» اثر ویکتور پلوین تا 10 روز آینده با ترجمه پیمان خاکسار منتشر می‌شود. این اثر یکی از معروف‌ترین رمان‌های معاصر روسیه و اثری پست مدرن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان پست‌مدرن «اومون را» اثر ویکتور پلوین یکی از معروف‌ترین رمان‌های معاصر روسیه است و در آن داستان پسربچه‌ای روایت می‌شود که عاشق فضانوردی است و در پی علاقه خود به آکادمی فضانوردی می‌رود اما وضعیت آن‌طور که فکر می‌کرده پیش نمی‌رود. خاکسار این رمان را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است. 

خاکسار پیش از این به «ایبنا» گفته بود: «داستان از طنز سیاهی برخوردار است و نویسنده رمانی پست‌مدرن را با درونمایه گاه فلسفی روایت کند. پست مدرن بودن این داستان سبب شده نتوان ژانر مشخصی را برای آن تعیین کرد. رمان درباره فضانوردی و همراه با عناصر خاص علمی-تخیلی است. در واقع سفر به فضا محور اصلی داستان است و نویسنده در برخی موارد علاوه بر روایت داستانی تخیلی، فضاهای ترسناکی را نیز خلق می‌کند.»

«اومون را» رمان کوتاهی از ویکتور پلوین، نویسنده روسی است که در سال 1992 میلادی منتشر شد و ترجمه انگلیسی آن با عنوان «Omon Ra» نیز در سال 1996 میلادی به چاپ رسید. این نویسنده بیشتر با داستان‌های کوتاهش شناخته شده و «اومون را» نخستین رمان پلوین است. وی بعد از این اثر با داستان‌های کوتاهش شناخته شد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «وقتی بیدار شدم زمین دیگر معلوم نبود. تنها چیزی که از طریق لنزها می‌دیدم سوسوی محو ستاره‌های دوردست بود. وجود معلق و بی‌تکیه‌گاه یک کره‌ی عظیم و سوزان را تصور کردم در ظلمات سرد، میلیون‌ها کیلومتر دورتر از نزدیک‌ترین ستاره‌ها، آن نقاط کوچک درخشانی که نورشان برای ما تنها گواه وجودشان است چون یک ستاره می‌تواند بمیرد و با این‌حال نورش میلیون‌ها سال در تمامی جهات حرکت کند. پس ما در حقیقت هیچ‌چیز راجع‌به ستارگان نمی‌دانیم جز این‌که زندگی‌شان وحشتناک و بی‌معناست، چرا که تمامی حرکات‌شان در فضا از پیش تعیین شده و این قوانین مکانیک و جاذبه‌اند که احتمال هرگونه برخورد تصادفی را از بین می‌برند.»

این کتاب تا 10 روز دیگر از سوی نشر زاوش منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها