«آموزش تصویری مدل Hydrus» در راه است

دکتر علی شهیدی، نویسنده و مدرس دانشگاه تالیف کتاب «آموزش تصویری مدل Hydrus » در دست دارد. راهکارهای ارایه شده در این اثر، هزینه‌ انجام پروژه‌های آب و خاک را به حداقل می‌رساند.

دکتر شهیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: تمام آزمایشات مربوط به شوری، رطوبت و املاح خاک بسیار هزینه‌بَر هستند. بنابراین، اگر یک مدل کامپیوتری برای این آزمایشات ارایه شود، بسیاری از این هزینه‌ها به حداقل می‌رسند.

وی ادامه داد: Hydrus یکی از این مدل‌ها است که روند حرکت و توزیع رطوبت، شوری و املاح موجود در خاک‌هایی با بافت‌ها و ساختمان‌های مختلف تخمین می‌زند. این تخمین باعث انجام تعداد آزمایشات محدود و در نتیجه صرف هزینه‌های کمتر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: کتاب «آموزش تصویری مدل Hydrus» معادلات نفوذ خاک، منحنی رطوبتی خاک و شبیه‌سازی حرکت آب در خاک در روش‌های آبیاری مختلف را ارایه می‌کند.

این مدرس دانشگاه افزود: دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی آب، مهندسی عمران آب و مهندسی عمران پِی می‌توانند از این اثر بهره‌مند شوند.

وی با بیان این‌که کتاب «آموزش تصویری مدل Hydrus» شیوه مدل شدن حرکت شوری در خاک را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد، بیان کرد: معرفی حرکت آب در خاک، مدل‌سازی حرکت آب در خاک، مدل‌سازی حرکت شوری در خاک‌های تحت آبیاری و موارد خاص مانند پیاز رطوبتی، آبیاری قطره‌ای و پروفیل‌ در آبیاری‌‌های سطحی از دیگر موضوع‌های مطرح شده در این اثر محسوب می‌شوند.

شهیدی در پایان گفت: چاپ نخست کتاب «آموزش تصویری مدل Hydrus» به زودی (تا پایان سال جاری) از سوی انتشارات کلک زرین راهی بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها