دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
هنر دوران قاجار از غرب متاثر نیست

کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» پژوهش و نگارش جواد علیمحمدی اردکانی منتشر شد. نویسنده در این کتاب با بررسی تاثیر دوره بازگشت ادبی بر هنر دوران نخست قاجار ثابت کرده که نقاشی این دوره علی‌رغم پژوهش‌های پیشین، تقلید از غرب نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جواد علی‌محمدی اردکانی این کتاب را در 6 فصل به رشته تحریر درآورده است: «بررسی زمینه‌های شکل گیری نقاشی نیمه نخست قاجار»، «شکل‌گیری و بسترهای رشد نقاشی نیمه نخست قاجار»، «بررسی روند شکل‌گیری و گسترش ادبیات نهضت بازگشت»، «تاثیر ادبیات در بازنمایی صورخیال در نقاشی نیمه نخست قاجار»، «تحلیل بازنمایی صور خیال در ادبیات و نقاشی نیمه نخست قاجار» و «واقع نگاری در نقاشی ایران». 

بررسی و پژوهش علیمحمدی اردکانی در این کتاب دوره نخست قاجار یعنی از سال‌های 1210 تا 1264 هجری قمری را در بر می‌گیرد. در عموم منابع تاریخ هنر درباره هنر دوره قاجار با عنوان تقلید ناقص و سطحی از غرب و ناپختگی و خامدستی هنرمندان یاد شده است. تمام تلاش نویسنده کتاب «همگامی ادبیات و نقاشی دوره قاجار» بر این بوده تا ثابت کند که آثار نقاشی این دوره تقلید از غرب نیست و در واقع هنرمندان نقاش این دوره از ادبیات، به ویژه دیوان‌های اشعار شاعران، تاثیر بسیاری گرفته‌اند. 

نویسنده در این کتاب سعی داشته تا با ارایه گزارشی از دوران بازگشت ادبی، مولفه‌هایی را برای نقد بومی نقاشی تئوریزه کند. همچنین کیفیت انتشار این کتاب به صورت نفیس بوده و تصاویر بسیاری از نقاشی‌های دوره قاجار که برخی از آن‌ها برای نخستین بار  منتشر می‌شوند، درج شده است. 

«همگامی ادبیات و نقاشی قاجار» با شمارگان سه هزار نسخه، 288 صفحه و بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات یساولی روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

علیمحمدی اردکانی دارای مدرک دکترای پژوهش هنر از دانشگاه هنر شاهد است و هم‌اکنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ به تدریس اشتغال دارد. 

به قلم وی پیشتر کتاب «پژوهشی در زيلوی يزد» از سوی انتشارات موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» فرهنگستان هنر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط