دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
گذری بر آیین‌های محرم در آذربایجان غربی با یک کتاب

حسن سپهرفر، مسوول حوزه مطالعات مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی از انتشار مجموعه كوتاهی از آیين‌های ویژه محرم در فرهنگ مردم این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی اداره كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری آذربايجان غربی، حسن سپهرفر اظهار کرد: اين مجموعه در قطع جیبی و به صورت رنگی و مصور به چاپ رسیده است.

وی گفت: آن‌چه در این متن مطالعه می‌شود گوشه‌هایی از آیین‌ها و مراسم ماه محرم در شهرها و روستاهای استان آذربایجان غربی با تاکید بر تعزیه ابا عبدالله‌ الحسین (ع) است که پس از تلاش چندین ساله، در سال  88 با عنوان «مراسم تعزیه و شبیه قتل امام» در ردیف فهرست میراث معنوی، طی شماره 73 به ثبت ملی رسید. 

این کتاب با پیش‌درآمدی درباره واقعه عظیم عاشور و نقش آن در فرهنگ مردم شروع شده، سپس مراسم دهه اول محرم، آیین‌های روز تاسوعا و عاشورا، نمونه‌ نوحه‌های قدیمی، آیین تعزیه و شبیه‌خوانی امام، شام غریبان، ماجرای اهل قبیله و اربعین حسینی در آن ذکر شده است. 

اشاعه مکتب عاشورایی و درک معانی و مفاهیم این واقعه در تداوم برگزاری چنین مراسمی نه تنها نشان از ارادت مردم بر نبی اکرم و خاندان اهل بیت داشته، بلکه در اهمیت آن از حوزه مطالعات مردم‌شناسی و فرهنگ عامه می‌تواند در شناخت درک بشری از مفاهیم معرفتی و انسان‌شناختی و از سویی در عرصه جذب گردشگر و توسعه گردشگری و ترویج صورت‌های فرهنگ اسلامی در بین اقوام و ملل نیز سهم عمده ایفا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها