شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
دیدار «بانکدار فقرا» با اهالی کتاب

کتاب «بانکدار فقرا» شرح تلاش برنده جایزه صلح نوبل، برای ریشه‌کنی فقر در کشور بنگلادش است. این اثر به‌زودی در 15 فصل، از سوی انتشارات گرایش تازه به چاپ خواهد رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بانکدار فقرا» نوشته محمد یونس، که به دلیل تاسیس بانک «گرامین» با هدف کمک به فقرای بنگلادشی، برنده جایزه صلح نوبل شده، به قلم لیلا وطن‌دوست به فارسی برگردانده شده است. نویسنده در این کتاب، به شرح دلایل ایجاد این بانک پرداخته است.

نخستین فصل کتاب با عنوان «چیتاگنک، خیابان بوکسیرهات، شماره 20» شامل، شرح زندگی خصوصی و تجربه‌های شخصی محمد یونس در دوران کودکی و معرفی اجمالی خانوده‌اش است. نویسنده، در این فصل به فقر شدید مردم بنگلادش، جنگ و حمله هوایی ژاپن و تاثیر‌پذیری‌اش از مواضع سیاسی «قاضی سراج» معاون مدرسه‌‎‌اش اشاره می‌کند که گفته بود: «گریه‌اش به خاطر سرنوشت ما و نیز مسوولیت تاریخی است که بر دوش ماست.»

یونس، در دو فصل بعدی کتاب با عنوان‌های «یک بنگالی در آمریکا» و «بازگشت به چیتاگنگ» مانند یک سفرنامه‌نویس به شرح خاطرات سفر و ادامه تحصیلش در آمریکا می‌پردازد. وی در این فصل‌ها، با اشاره به شخصیت پروفسور «رژن» مدل‌های اقتصادی وی را انگیزه تاسیس بانک «گرامین» معرفی می‌کند. وی همچنین به تصمیم پاکستان برای حمله به بنگلادش، با هدف نابودی مخالفانش، اشاره کرده و این اتفاق را زمینه‌ساز بازگشتش به وطن اعلام می‌کند.

نویسنده در فصل چهارم با عنوان «چهارپایه‌سازان روستای جبرا» به شرح بازدیدش از مناطق فقیرنشین را یادآوری کرده و به تفصیل به سختی‌های برقراری ارتباط با مردم می‌پردازد. وی در بخشی از این فصل ‌نوشته: «کودکان با بدن‌های برهنه در حیاط مشغول بازی بودند. همسایه‌ها از پنجره‌هایشان به ما چشم دوخته بودند و می‌خواستند از کارما سر در بیاورند.» نتیجه ملاقات‌های یونس با مردم فقیر این مناطق، ایده تاسیس بانک «گرامین» یا بانک فقرا بود.

یونس، در فصل پنجم با عنوان «آغاز پروژه آزمایشی» به تاسیس بانک گرامین یا همان بانک فقرا اشاره می‌کند و آورده است: «من چیزی در مورد نحوه اداره بانکی که برای فقرا راه‌اندازی شده نمی‌دانستم. بنابراین مجبور بودم کارم را از صفر شروع کنم.» 

بانک گرامین، در سال 1977 تاسیس شد و یونس کوشید با مطالعه شیوه عملکرد بانک‌های دیگر از تکرار اشتباهات آن‌ها درباره وام‌دهی پیشگیری کند. 

از «جبرا تا تانگال» عنوان فصل ششم کتاب است که به فرآیند افزایش وام‌گیرنده‌ها اشاره می‌کند که در سال 1982، از 500 نفر به هشت هزار نفر رسیده بودند و بیشتر آن‌ها را زنان بنگالی تشکیل می‌دادند.
 
در فصل هفتم با نام «بانک مستمندان متولد می‌شود» به موفقیت‌های بانک فقرا اشاره شده و به قلم نویسنده آمده است: «تبدیل گرامین، از یک پروژه آزمایشی که در سیستم بانکداری نه چندان دوستانه‌ای گیر افتاده بود، به یک بانک مستقل که هدفش خدمات‌رسانی به فقرا است، من و همکارنم را شوق‌زده می‌کرد.» 

«رشد و چالش‌های پیش‌رو (1990-1984)»، «متقاضیان در دیگر کشور‌های فقیر»، «متقاضیان در ایالات متحده و دیگر کشورهای ثروتمند»، «گرامین دهه نود، فراتر از برنامه‌های اعتباری»، «دنیای جدیدی از کسب و کار‌های گرامینی»، «بانک گرامین2»، «آینده» و «پیش‌نمایی از دنیای بدون فقر، ایده بزرگ بعدی» دیگر عناوینی است خوانندگان کتاب در ادامه مباحث مطالعه خواهند کرد.

این اثر، در بخش اقتصاد بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل، به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

کتاب «بانکدار فقرا» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 334 صفحه، به بهای 19 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات گرایش تازه منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها